Zes varianten wegomlegging provinciale weg: De Gelderlander.

Hot item voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018.
Kiezen voor:

a. Historisch Grave
b. Open natuur
c. Verkeersveiligheid
d. Vermindering overlast Grave centrum
e. Meer verkeersdruk in Escharen
f. Kunnen we het betalen?
e. Wat vindt de provincie er van?
f. Hoe gaan we de inwoners er bij betrekken? 

De beste oplossing is er niet

Rapport biedt zes opties voor betere verkeerssituatie Grave

De problemen met  de Elisabethstraat  (provincialeweg N321) in het kort: 

  • In de spits slibt de weg door het centrum dicht. 
  • De aansluiting met de Elftweg is ronduit gevaarlijk. 
  • Bovendien wordt het historische hart van het centrum door de weg in twee stukken gedeeld.
Dat moet anders
En daarom ligt er nu een rapport van de gemeente Grave en de provincie Noord-Brabant met oplossingen voor het probleem, waarin maar meteen wordt gesteld dat ‘de beste oplossing niet bestaat’.
In alle trajecten loopt die oplossing van de Elftweg (provincialeweg N324) naar de Jan van Cuykdijk en het verlengde daarvan.
De oplossingen op een rij:
A. Laat het verkeer in de toekomst over de Elisabethstraat rijden. Maar zorg er dan wel voor dat de veiligheid verbetert. Dat kan door een aantal parkeerplaatsen langs de straat weg te halen en ervoor te zorgen dat er veiliger kan worden overgestoken.
B. Leg de weg achter de Hampoort langs op het voormalige Visio-terrein (blindeninstituut). Het historische poortgebouw wordt zo bij het centrum getrokken, waardoor het stadje aantrekkelijker wordt voor toeristen.
C. De weg loopt ook op het Visio-terrein, maar dan een stukje zuidelijker.
D. Het verkeer over de Stoofweg leiden is een mogelijkheid. Maar die optie wordt meteen afgeschoten. Dat is het probleem van de provincialeweg verplaatsen naar een woonwijk. Daar zit niemand op te wachten.
E. Leg een nieuwe weg aan tussen de Graafse wijk Estersveld en het dorp Escharen. Kan, maar dorpsraad Escharen Ziet Vooruit liet bijna drie jaar geleden al weten dat geen optie te vinden. Het verkeer door Grave wordt er misschien door ontlast, maar Escharen wordt afgesneden van het stadje, is de vrees.
F. Leid het verkeer via deels bestaande wegen om via de zuidkant van het dorp Escharen.
De onderzoekers zeggen – op de Stooweg na – geen oordeel te vellen over de te maken keuze. Ze hebben alleen de mogelijkheden op een rij gezet en beseffen dat ieder tracé voor- en nadelen heeft. Het is, vinden ze, aan de politiek om afwegingen te maken.
Toch wordt alvast een voorschot op de discussie genomen. Als herstel van de historische vestingcontouren van Grave het belangrijkst wordt gevonden, dan is de weg tussen Escharen en Grave (optie E) een mogelijkheid, wordt gesteld. Maar geef je voorrang aan landschap, natuur en milieu dan moet je dat juist niet doen.
En toegegeven: de mogelijkheid om de weg om de Hampoort heen te leggen (optie B), daar schiet Grave niet zo heel veel mee op, menen de onderzoekers.
Eén voordeel: het besluit hoeft niet vandaag of morgen genomen te worden. De verwachting is dat de weg – zeker als er een nieuwe moet worden aangelegd – er pas in 2030 ligt.
Alle oplossingen lopen van de Elftweg naar de Jan van Cuykdijk en het verlengde daarvan
Van Ton van Kuppeveld uit Grave mag alles zo blijven als het is. “Hoe lang ligt die Elisabethstraat er al? Ik weet niet anders. Voor mij hoeft er niets veranderd te worden. Al klopt het dat het hier ‘s morgens en ‘s avonds in de spits erg druk kan zijn. De wegbeheerder zou er dan wel voor moeten zorgen dat hier een paar goede oversteekplaatsen komen.”
Optie A
“Als ik zou moeten kiezen, dan zou ik voor de weg onder Escharen kiezen. Dan hou je de rust helemaal in Grave”, zegt Frans Maasen uit Grave. Ook al zou dat het landschap aantasten? “Er is altijd wat.” Een alternatief is volgens hem een weg over het Visio-terrein (optie C). “Maar een rotonde aanleggen op het einde van de Elisabethstraat is ook een oplossing.”
Optie F
Frank van Diepenbeek uit Langenboom zegt geen belang bij welke keuze dan ook te hebben. “Daarom kan ik er van een afstand naar kijken en dan zou ik kiezen voor een weg tussen Escharen en Grave. Die twee plaatsen groeien dan niet tegen elkaar aan en behouden hun identiteit. En het is de meest rechtstreekse verbinding”, zegt hij na bestudering van het kaartje.
Optie E

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: