Grave Lokaal

Werf versus gemeente Grave; schrijft deGelderlander.

Werf versus gemeente Grave
GRAVE
Curator Scheepswerf daagt gemeente voor rechter wegens faillissement
Protestoptocht tegen mogelijke sluiting scheepswerf door werknemers en andere belangstellenden. 
foto Ed van Alem
Is de gemeente Grave verantwoordelijk voor het faillissement van de Scheepswerf in Grave in 2012? 
Vandaag buigt rechter mr. Van Daalen zich daar over. Is dat het geval, dan zal er door curator Remco Michielsen een miljoenenclaim richting Graafs stadhuis gestuurd worden. Volgens de curator is de werf failliet gegaan door het optreden van de gemeente. In zijn faillissementsverslag schrijft Michielsen: ‘Er is een langdurige discussie over het wel of niet mogen bouwen van schepen met een lengte van 135 meter. De vraag naar schepen van 110 meter is ernstig afgenomen en is er meer vraag ontstaan naar schepen die langer zijn. De directie van de werf heeft besloten een order voor de bouw van twee schepen met een lengte van 135 meter niet aan te nemen.’

1957 Scheepswerf in Grave.
4 januari 1978 Scheepswerf Grave Holding bv wordt opgericht door enig aandeelhouder Robert van Kessel.
December 2010
Scheepswerf dient een verzoek in om het bestemmingsplan aan te passen. Gemeente Grave wil echter ‘conserverend met de werf omgaan’. Uitbreiding is daarmee niet mogelijk.
December 2011
De gemeenteraad vindt dat op de scheepswerf bouwen van schepen van 135 meter gedoogd moet worden, om te voorkomen dat de werf failliet gaat. Burgemeester en wethouders willen daar niet aan, ‘omdat omwonenden al jaren overlast hebben van de werf en de binnenstad van Grave hinder heeft van vrachtwagens van toeleveranciers.’
6 april 2012
Scheepswerf vraagt surseance van betaling aan.
7 april 2012
Minister Maxime Verhagen bemoeit zich met het faillissement. Er zijn ook Kamervragen gesteld.
10 april 2012
Zo’n 250 mensen houden een protestmars in Grave.
13 april 2012
Extra raadsvergadering over de toekomst van de werf. Er wordt extra beveiliging ingezet. De raad besluit tot een gedoogvergunning tot 2015. Directeur Van Kessel vraagt zich af hoe het na 2015 verder moet.
17 april 2012
Personeel krijgt ontslagbrief mee naar huis. Graafse politiek begrijpt het besluit van Van Kessel niet. Hij trekt de stekker uit het bedrijf, terwijl de gemeenteraad een week eerder besloten heeft dat bouw van langere schepen zal worden gedoogd.
8 mei 2012
Scheepswerf wordt failliet verklaard.
23 mei 2012
Er komt definitief geen doorstart.
29 mei 2012
De rechter bepaalt dat het college van burgemeester en wethouders van Grave fout zat met het afwijzen van het verzoek om het bestemmingsplan te wijzigen. Burgemeester en wethouders hadden het verzoek aan de gemeenteraad moeten voorleggen.
December 2013
De Raad van State oordeelt dat de gemeente een drijvend dok met een lengte van 100 meter moet toestaan. Zo’n dok is nodig om schepen van 135 meter te kunnen bouwen.
26 januari 2014
Curator Michielsen start een onderzoek.
18 juni 2014
De Raad van State stelt de Scheepswerf weer in het gelijk, nu over een kwestie over de plaats waar schepen mogen liggen.
3 september 2015
Curator zegt dat hij geld wil zien van de gemeente Grave. Schuldeisers hebben ruim 1,7 miljoen euro aan vorderingen ingediend.
December 2015
Michielsen dagvaart de gemeente Grave. Hij is met de gemeente niet tot een schikking gekomen. Wethouder Daandels: “Omdat wij ons niet aansprakelijk achten.”
28 juni 2016
Rechtbank buigt zich over de schuldvraag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *