Grave Lokaal

De Gelderlander schrijft over de bomen rond de Gracht en ijsbaan.

Lovendaalsingel Grave blijft zonder bomen
Bewoners klagen over kaalslag en willen rij knotwilgen terug
Bewoners van de Lovendaalsingel in Grave kunnen het terugplaatsen van nieuwe bomen vergeten. Dat zegt wethouder Eric Daandels. Er was gevraagd om de herplant van bomen. Na de kap van 52 voornamelijk knotwilgen hebben de omwonenden van de gracht last van geluid en licht, zo zeggen ze.
Onlangs heeft er rond de gracht een kaalslag plaatsgevonden. Er 
was jaarlijks last van blauwalg. Om de waterkwaliteit te verbeteren, werden de bomen gekapt. “Het kappen van de bomen leidt tot een voor ons onaanvaardbare toename van geluidsoverlast, CO2, lichtoverlast van auto’s en er is een afname van de privacy”, zegt Frank Cappendijk namens een aantal bewoners van de Lovendaalsingel. De bomenrij vormde een natuurlijke buffer tussen de woningen en de Elftweg, de N324.
Voor de kap hadden de bewoners hun vrees voor overlast al kenbaar gemaakt. “Wethouder Daandels zei vorige week in de commissievergadering dat er geen bezwaren tegen de kapvergunning waren ingediend. Daarmee wordt de commissieleden informatie achtergehouden. We hebben wel een brief gestuurd”, aldus Cappendijk.
Lovendaalsingel Grave blijft zonder bomen
GRAVE
Bewoners klagen over kaalslag en willen rij knotwilgen terug
Bewoners van de Lovendaalsingel in Grave kunnen het terugplaatsen van nieuwe bomen vergeten. Dat zegt wethouder Eric Daandels. Er was gevraagd om de herplant van bomen. Na de kap van 52 voornamelijk knotwilgen hebben de omwonenden van de gracht last van geluid en licht, zo zeggen ze.
Onlangs heeft er rond de gracht een kaalslag plaatsgevonden. Er was jaarlijks last van blauwalg. Om de waterkwaliteit te verbeteren, werden de bomen gekapt. “Het kappen van de 
bomen leidt tot een voor ons onaanvaardbare toename van geluidsoverlast, CO2, lichtoverlast van auto’s en er is een afname van de privacy”, zegt Frank Cappendijk namens een aantal bewoners van de Lovendaalsingel. De bomenrij vormde een natuurlijke buffer tussen de woningen en de Elftweg, de N324.
Voor de kap hadden de bewoners hun vrees voor overlast al kenbaar gemaakt. “Wethouder Daandels zei vorige week in de commissievergadering dat er geen bezwaren tegen de kapvergunning waren ingediend. Daarmee wordt de commissieleden informatie achtergehouden. We hebben wel een 
brief gestuurd”, aldus Cappendijk.

De gracht wordt uitgebaggerd en de grond die daarmee naar boven komt wordt gebruikt om de oude ravelijnen – de vestingwallen die om het stadje Grave gelegen hebben – weer zichtbaar te maken.
Vervolg op pagina 3
Wethouder: terugplaatsen bomen is gepasseerd station

Wethouder: terugplaatsen bomen is gepasseerd station

vervolg van regiopagina 1
Omwonenden benaderden de provincie Brabant om te kijken of herplant
mogelijk is, maar die verwees terug naar de gemeente. “We worden van het
kastje naar de muur gestuurd”, vindt Cappendijk.
In de commissievergadering van vorige week is toegezegd dat in een gesprek met de bewoners uitleg gegeven kan worden over de keuze van de gemeente. Wethouder Daandels daarover: “Mijn deur staat altijd open. Maar ik wil geen valse verwachtingen wekken. Als men een gesprek wil over terugplaatsen van bomen, dan is dat een gepasseerd station. Het betreft hier een plan gebaseerd op een door de gemeenteraad goedgekeurde visie. Binnen die visie staat herstel dan wel visualisatie van de vestingwerken centraal en daarbij past een open karakter. Vanwege het gewenste open karakter voorziet het plan niet in de herplant van bomen. Daarnaast is het plan tot stand gekomen in samenspraak met het waterschap. Bladval van bomen beïnvloedt de waterkwaliteit nadelig.”
Volgens Daandels komt er in ieder geval een gesprek met een van de bewoners. Die zegt dat niet terugplaatsen van bomen in strijd is met het project Raamvallei. In dat gesprek zal uitgelegd worden dat die stelling volgens de gemeente niet klopt.
De singelbewoners zijn niet van plan het erbij te laten zitten. “We overwegen om in onze tuinen spandoeken te plaatsen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *