Grave Lokaal

Hoe staat het met onze digitale dienstverlening decentralisaties?

Digitale dienstverlening decentralisaties schiet ernstig tekort

Burgers moeten per 1 januari voor alle dienstverlening op het gebied van werk, inkomen en zorg bij het digitale gemeenteloket terecht kunnen. Maar gemeenten lopen flink achter op schema met hun digitale informatievoorziening en dienstverlening in het sociale domein.

Burgers moeten per 1 januari voor alle dienstverlening op het
gebied van werk, inkomen en zorg bij het digitale gemeenteloket terecht
kunnen. Maar gemeenten lopen flink achter op schema met hun digitale
informatievoorziening en dienstverlening in het sociale domein.

120 zware onvoldoendes
Dat blijkt uit
onderzoek van SIMgroep, e-dienstverlener voor de overheid. In het
onderzoek werden de websites van alle Nederlandse gemeenten beoordeeld.
Het gemiddelde rapportcijfer is een 3,4. Slechts 17 gemeenten in
Nederland halen een voldoende (hoger dan 5,5) en ruim 120 scoren een
zware onvoldoende (lager dan 3,0). 



E-dienstverlening deugt niet 
Bij e-dienstverlening gaat het om de mogelijkheid voor burgers om
aanvragen en meldingen op het gebied van werk, inkomen en zorg digitaal
te regelen. Dit schiet ernstig tekort: slechts 11 procent van de
betreffende diensten wordt digitaal aangeboden en 5 van de 403
beoordeelde gemeenten scoren een voldoende op dit gebied. Op 113 sites
is zelfs helemaal geen formulier terug te vinden.


Informatievoorziening gaat beter 
Gemeenten slagen er wel steeds beter in om inzichtelijke informatie
over de decentralisaties aan te bieden via hun websites. 228
gemeentewebsites voldoen op dit onderdeel, 62 sites werden zelfs als
‘heel goed’ beoordeeld. Wel laten 113 gemeenten te veel liggen op het
vlak van informatievoorziening om een voldoende te scoren.


Gemeenten zien de noodzaak niet 
De onderzoekers namen contact op met zowel positieve als negatieve
uitschieters. Gemeenten die slecht scoorden gaven voornamelijk aan dat
er een gebrek aan focus en aandacht is voor het sociaal domein.
Daarnaast is er vaak sprake van onderbezetting en zien velen de noodzaak
om inwoners via de website te informeren simpelweg niet. 


Positieve uitschieters
Gemeenten
die goed scoren, staan hier lijnrecht tegenover. De positieve
uitschieters zien juist wel het belang van goede digitale
informatievoorziening en dienstverlening, vaak op basis van eerdere
projecten. Ook is er vanuit de organisatie op zowel bestuurlijk als
uitvoerend niveau aandacht voor de kwaliteit van de diensten in het
sociaal domein. Daardoor worden er ook voldoende middelen ter
beschikking gesteld.

De volgende gemeenten zijn het verst gevorderd in het informatie- en dienstverleningsvraagstuk rondom het decentralisatieproces:

 

1. Gemeente Zoetermeer 7,7
2. Gemeente Den Haag 7,0
3. Gemeente Wageningen 6,5
4. Gemeente Tilburg 6,4
5. Gemeente Delft 6,0
6. Gemeente Arnhem 5,9
7. Gemeente Bergambacht 5,9
8. Gemeente Medemblik 5,9
9. Gemeente Breda 5,8

10. Gemeente Capelle a/d IJssel 5,8
De volgende gemeenten hebben al de meeste en meest complete informatie rondom het sociaal domein op hun website staan:

 

1. Gemeente s’-Hertogenbosch 87,04%
2. Gemeente Katwijk 83,33%
3. Gemeente Rijswijk (ZH) 82,41%
4. Gemeente Rijssen-Holten 82,41%
5. Gemeente Amersfoort 81,48%
6. Gemeente Spijkenisse 81,48%
7. Gemeente Zoetermeer 80,56%
8. Gemeente Weert 80,56%
9. Gemeente Veldhoven 80,56%

10. Gemeente Zuidplas 78,70%

Bron: Onderzoeksrapport Informatievoorziening en e-dienstverlening in het Sociaal Domein, SIM-groep. via Binnenlands Bestuur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *