Grave Lokaal

Keerpunt 2010 stemt tegen jaarrekening 2013 en diende samen met VPGrave een amendement in.

De Ark van Noach. (foto gemaakt tijdens de boottocht)
Misschien naar Grave halen om de kas te spekken?

Jaarrekening behandeling.

Omdat we dit belangrijke agendapunt de aandacht willen geven die het verdient wordt dit behandeld twee Keerpunt 2010 raadsleden. Eerst door ons Keerpunt 2010 raadslid Ben Litjens die in de auditcommissie zit en bij het bespreken van de jaarrekening 2013 aanwezig was.

Ikzelf zal iets over de niet in cijfers uitgedrukte tekst zeggen en een pleidooi houden om de behandeling van jaarrekening in de toekomst anders en beter te doen. De raad moet als controleur van het college meer aandacht besteden aan dit verantwoordingsdebat.
We hebben nu zelfs de vreemde situatie dat we een oordeel geven over het werk van een wethouder die niet in het college zit. De verleiding is heel groot om aan de nieuwe wethouder te vragen wat hij van dit stuk vindt.
Eerst enkele voorbeelden van zaken die extra opvielen:
1. Programma 4:
Economische aangelegenheden, toerisme en recreatie (voordeel € 48.000)
Het  incidentele  voordeel  is  voornamelijk  gerealiseerd  door  opbrengsten  grondverkopen(snippergroen).
Heeft de raad deze  geldkraan nu even dichtgedraaid?
2. Programma 6:
Publieke dienstverlening en communicatie (nadeel € 34.000)
De  kosten  op  het  product  rijbewijzen  zijn  aanzienlijk  lager  uitgevallen  dan  begroot,  omdat  er minder  rijbewijzen  zijn  afgegeven.  Eind  2013  werd  bekend  dat  een  landelijk  tarief  zou  worden ingevoerd met ingang van 1 januari 2014. Voor de gemeente Grave betekent dit een verlaging van het  tarief.  Ook  de  keuringsleeftijd  is  met  ingang  van  1  januari  2014  verschoven  van  70  naar  75 jaar.  Wellicht  hebben  deze  twee  redenen  ervoor  gezorgd  dat  een  aantal  aanvragen doorgeschoven  zijn  naar  2014. 
We waren dus te duur met de rijbewijzen!
3. programma 7
In het kader van de gemeentelijke samenwerking zijn in 2013 voor € 412.000 aan
investeringen en overige kosten o.a. aanschaf van software niet gerealiseerd cq uitgesteld.Deze zouden afgedekt worden uit de bestemmingsreserve ICT voor € 392.000 en uit de bestemmingsreserve materieel buitendienst  voor € 20.000.
Vertraging bij ICT? Samenwerking verloopt niet zoals gedacht?
Algemene middelen: 
De bij de 1e burap 2013 beschikbaar gestelde onttrekking van € 450.200  ten laste van de
algemene reserve is voor een bedrag van € 348.000 niet noodzakelijk gebleken.
Ook hierover is uitleg gegeven.
4. Vermogenspositie
De  vermogenspositie  van  de  gemeente  Grave  per  31  december  2013  is  ten  opzichte  van31 december 2012, rekening houdende met het positieve resultaat over 2013 van afgerond 
€ 159.000, afgenomen met afgerond € 2.526.000 ( € 20.180.000 minus € 22.706.000).
De bodem van de schatkist komt aardig in zicht!!!
5. De  bestemmingsreserve  nieuwbouw  stadhuis,  deze  zal  jaarlijks  afnemen  met  de  jaarlijks  te verantwoorden kapitaallasten voor het nieuwe stadhuis conform uw raadbesluit van 8 juli 2003. In 2012 is de afname € 172.000;

Is dit niet een prachtig onderwerp voor de bezuinigingsoperatie???? Moeten we dat wel eerst aan de inwoners vragen?
Ik kan nog meer voorbeelden gaan geven maar stop er mee.
In het verleden kregen alle raadsleden  op een informatieavond een prima inkijk in de cijferbrij en achterliggende informatie. Nu wordt het alleen vanuit financieel oogpunt benaderd en ook alleen maar in de auditcommissie.
Keerpunt 2010 wil gaan werken met een subcommissie onderzoek der rekening..

In deze commissie hebben vaak de financiele deskundigen uit de achterban van alle fracties zitting. Zij bestuderen en beoordelen de jaarstukken door vragen te stellen aan het college, concerncontroller en eventueel de lokale rekenkamer. Het advies gaat naar de auditcommissie. Inschakeling van de rekenkamer kan zo ook een beeld geven van andere gemeenten in het Land van Cuijk.
Tenslotte:
Ook de burger kan de raad meehelpen bij zijn controlerende rol. Vandaag nog heb ik gehoord dat er een denktank is opgericht bij het VNG die onderzoek gaat doen naar de veranderende samenwerking met de burger.  Het jaar bericht dat ze hebben uitgegeven heet:
Van eerste overheid naar eerst de burger. We willen hier in Grave ook aandacht voor vragen!

P.S. De voorzitter, Lex Roolvink, was niet gevoelig voor een breed pleidooi van fractie Eva Eigenhuijsen, VPGrave en Keerpunt 2010 om de behandeling uit te stellen omdat de behandeling in de auditcommissie niet optimaal was geweest en de accountant pas recent akkoord was gegaan met de storting van de 2 miljoen. De voorzitter kwam in een spagaat te zitten als voorzitter van de raad en voorzitter van het college. Een amendement om dit geld in de Algemene Reserve te stoppen in niet in het Wisseveldpotje werd door de coalitie niet gesteund. Dus de stemming werd weer 8:7. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *