Uitslag enquête voorkeur locatie weekmarkt.
Evaluatierapport verplaatsing weekmarkt gemeente Grave
Aanleiding
In 2011 is in verband
met de start van de bouwwerkzaamheden Hart van Grave, de weekmarkt van Grave
verplaatst van het parkeerterrein van Lunette. In het collegebesluit (d.d
21-06-2011) is aangegeven dat de verplaatsing geëvalueerd zou worden; ook de
gemeenteraad heeft om een evaluatie gevraagd.
Enquête
Voor de evaluatie
heeft een indicatief onderzoek plaatsgevonden via een enquête die verspreid is
onder de volgende doelgroepen: marktkooplieden die een reguliere standplaats
hebben op de weekmarkt Grave, de ondernemersvereniging Graveon, wijk- en
dorpsraden en de inwoners van de gemeente Grave.
De enquêtevragen
waren gericht op:
–
voorlichting
van/overleg met de gemeente over de verplaatsing,
–
waardering
locatie, bereikbaarheid, parkeergelegenheid, sfeer en inrichting,
–
gevolgen
verplaatsing voor het bezoekersaantal
–
gevolgen
voor de omzet van de marktkooplieden
–
voorkeur
locatie weekmarkt (Binnenstad/centrum en/of parkeerterrein Lunette)
–
indicatoren
waar een weekmarkt aan zou moeten voldoen.
met de start van de bouwwerkzaamheden Hart van Grave, de weekmarkt van Grave
verplaatst van het parkeerterrein van Lunette. In het collegebesluit (d.d
21-06-2011) is aangegeven dat de verplaatsing geëvalueerd zou worden; ook de
gemeenteraad heeft om een evaluatie gevraagd.
heeft een indicatief onderzoek plaatsgevonden via een enquête die verspreid is
onder de volgende doelgroepen: marktkooplieden die een reguliere standplaats
hebben op de weekmarkt Grave, de ondernemersvereniging Graveon, wijk- en
dorpsraden en de inwoners van de gemeente Grave.
waren gericht op:
voorlichting
van/overleg met de gemeente over de verplaatsing,
waardering
locatie, bereikbaarheid, parkeergelegenheid, sfeer en inrichting,
gevolgen
verplaatsing voor het bezoekersaantal
gevolgen
voor de omzet van de marktkooplieden
voorkeur
locatie weekmarkt (Binnenstad/centrum en/of parkeerterrein Lunette)
indicatoren
waar een weekmarkt aan zou moeten voldoen.
De enquêteformulieren
zijn met een begeleidende brief verzonden naar de marktkooplieden, Graveon en
de wijk- en dorpsraden. De inwoners hebben het enquêteformulier met een begeleidende
brief en retourenveloppe thuis bezorgd gekregen (huis-aan-huis).
formulieren huis-aan-huis zijn verspreid, is een artikel geplaatst in de
Graafsche Courant over de op handen zijnde enquête.
enquête zijn verwerkt in het evaluatierapport “ Evaluatie verplaatsing
weekmarkt gemeente Grave”.
dat de terugplaatsing van de weekmarkt naar het centrum bij alle doelgroepen de
voorkeur heeft. Ook op de vraag “waar een weekmarkt aan moet voldoen”, hebben
alle doelgroepen een ruime voorkeur voor een weekmarkt in het centrum, die
bereikbaar en toegankelijk is en waar parkeergelegenheid is.
door Graveon, marktkooplieden, het Economisch Platform Grave en de gemeente
Grave dat moet leiden tot aanbevelingen over de doorontwikkeling van de
weekmarkt van de toekomst.
(publicatieversie) is met een begeleidende brief naar de marktkooplieden,
Graveon en de wijk- en dorpsraden gestuurd. Voor de inwoners is een kort
artikel geplaatst in de Graafsche Courant over de uitslag waarin – voor meer
informatie – wordt verwezen naar het evaluatierapport dat op de website van de
gemeente is geplaatst.
Kosten verplaatsing weekmarktNaast de enquête zijn
ook de kosten bekeken die met de verplaatsing te maken hadden. De ingeschatte
kosten zijn overschreden door de extra lange huur van aggregaten en mobiele
stroomkasten. Meer informatie over de enquête en de kosten zijn opgenomen in
het evaluatierapport.
Voorkeur locatie
Uit de uitslagen van de enquête blijkt
dat de weekmarkt in het centrum bij alle doelgroepen de voorkeur heeft:
Marktkooplieden (82 %), Graveon (94%),
inwoners (89 %), wijk- en dorpsraden (100%). De percentages zijn afgeleid van
het aantal ingediende enquêteformulieren.
/ omzet
ondernemers geven aan dat door de verplaatsing van de weekmarkt naar de Lunette
het aantal bezoekers aan hun standplaats/zaak en ook hun omzet door de
verplaatsing negatief is veranderd.
verplaatsing minder (60%) naar de markt op de Lunette zijn gegaan.
worden dat de omzet is verminderd door de tijdelijke verplaatsing.
weekmarkt
hebben alle doelgroepen een ruime voorkeur voor:
toegankelijk is, waar parkeergelegenheid is. Ook de sfeer op de weekmarkt
vinden alle doelgroepen belangrijk. Van de items zijn de percentages in
onderstaande tabel per doelgroep weergegeven.
de weekmarkt
moet voldoen aan (max. 4 aankruisen) |
In het centrum
|
In een buitenwijk
|
Bereikbaar
|
Toegankelijk
|
Parkeergelegenheid
|
Fietsenstalling
|
Sfeer
|
Overige
|
Inwoners
|
26%
|
0%
|
13%
|
17%
|
15%
|
6%
|
21%
|
2%
|
Graveon
|
26%
|
0%
|
17%
|
6%
|
21%
|
2%
|
24%
|
5%
|
Marktkooplieden
|
25%
|
0%
|
22%
|
19%
|
14%
|
0%
|
19%
|
0%
|
Wijkraad
|
29%
|
0%
|
0%
|
14%
|
29%
|
0%
|
29%
|
0%
|