Grave weer lijstaanvoerder: Grave heeft de sterkste leegloop volgens Omroep Brabant.
Fikse leegloop: Wie wil er nog in Grave wonen?
Laatst gewijzigd: maandag 6 mei 2013 – 22:34 | Auteur: Jody Ummels
GRAVE – Grave heeft te kampen met een fikse leegloop. De verhuiswagens rijden al maandenlang vooral de gemeente úit. De toch al niet al te grote gemeente zag in vijftien maanden tijd per saldo bijna drie procent van zijn inwoners wegtrekken.
Nu was Grave de laatste jaren nooit echt een snelle groeier onder de Brabantse gemeenten, maar de laatste jaren is de leegloop zo sterk, dat er zelfs niet meer genoeg baby’s geboren worden om de bevolking op peil te houden.
Steeds minder Gravenaren
Nadat het aantal Gravenaren – inclusief de bewoners van het asielzoekerscentrum overigens – begin 2011 heel even boven de 13.000 uitkwam, ging het sindsdien bergafwaarts. De ontwikkelingen in het asielzoekerscentrum, lijken daarvan getalsmatig in ieder geval niet de oorzaak.
Grave is dan de gemeente met de sterkste leegloop, maar sowieso lijken gemeenten in het noordoosten van Brabant het lastiger te hebben dan de andere windstreken van de provincie. *
Reactie van Wil Baaijens
in de raad van 2006
Sociale Woningbouw
Bij iedere discussie over de sociale woningbouw, de woonmogelijkheid voor de lagere en laagste inkomens, moet artikel 22, lid 2 van onze grondwet leidraad zijn:
Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.
Dit gaat dus over de overheidszorg voor de woongelegenheid. Het zorgen voor voldoende woongelegenheid, een van de primaire levensbehoeften van de mens, wordt in dit artikel in handen van de overheid gelegd. De term voldoende woongelegenheid die het artikel wordt genoemd heeft niet alleen betrekking op een voldoende aantal woningen, maar ook op de kwaliteit van de woningen.
Het artikel is duidelijk, voor iedere woningzoekende moet een goede, betaalbare en passende huur- of koopwoning beschikbaar zijn.
De laatste 12 a 13 jaar is in Grave niets gebouwd, koop dan wel huur, wat betaalbaar is voor de doelgroep ‘lagere inkomens, jongeren en starters’. Gezien de zeer hoge grondprijzen en de dominante positie van commerciële projectontwikkelaars in Grave zal deze situatie zonder drastische initiatieven van overheid en politiek in de toekomst niet verbeteren maar eerder verslechteren. Zonder ingrijpen op kort termijn, zal het in Grave gebeuren dat b.v. voor een hele generatie jongeren,die binnen de genoemde doelgroep vallen, geen passende en betaalbare huur- of koopwoning te realiseren is. Dat dit ernstige gevolgen zal hebben voor de toekomstige demografische structuur van Grave is evident. De SP vindt dan ook dat de rol van de overheid en de politiek op de woningmarkt voor de genoemde doelgroepen aan een grondige herziening toe is.
Voorstellen van de SP:
Duidelijk is dat er sinds lange tijd door politieke desinteresse geen sociale nieuwbouw is gerealiseerd, waardoor in de komende periode flink in de sociale sfeer gebouwd moet worden. Bij onveranderd politiek beleid kunnen wij vaststellen dat op korte termijn nog weinig gerealiseerd kan worden in de sociale sector, zeker als de sociale woningbouw aan een commerciële projectontwikkelaars wordt uitbesteed. Wij pleiten er dan ook voor dat al in het plan Wisseveld/Koninginnedijk het naar voren trekken van sociale huur/koop op de politieke kalender komt. Over grond cq. verkoopprijzen zullen dan met de gemeente afspraken gemaakt moeten worden.
Om tot een transparante en eerlijke discussie te komen zal de politiek (lees raad), als kaderstellend orgaan, allereerst veel gebruikte termen als sociale woningbouw, starterwoningen, betaalbare ouderenwoning, betaalbare huur, e.d. in relatie van woonlasten en inkomens van de doelgroep duidelijk moeten definiëren. Wat voor de één betaalbaar is, is voor een ander een te hoge financiële drempel. Dit geld natuurlijk ook voor sociale koop. Wat betreft de sociale koop zal het uitgangspunt van de banken dat niet meer geleend kan worden dan vier maal het gezinsjaarinkomen de basis moeten zijn van de kosten van de prijsstelling van een sociale koopwoning.
Inventariseren van alle gemeentegronden die in aanmerking kunnen komen voor woningbouw. Ook agrarische gronden zullen bij inventarisering betrokken moeten worden. De voor woningbouw geschikte gronden dienen in principe voor 30% geoormerkt te worden voor sociale woningbouw waar lagere inkomens en starters ( zowel huur als koop) woongelegenheid kunnen vinden.
Bestemmingsplannen zonodig aanpassen. (i.v.m. mogelijkheden van agrarische gronden)
Op kort termijn onderzoeken of bij het realiseren van koop-/huurwoningen de grond door de gemeente “als huur” in erfpacht gegeven kan worden waarbij de pachtprijs (canon) bij verkoop/verhuur periodiek gerelateerd wordt aan een inkomenstoets. Ook andere bijzondere koopvormen en constructies in het kader van maatschappelijk gebonden eigendom moeten onderzocht worden als daarmee huur- en koopprijzen naar beneden kunnen worden gebracht. De inzet van overheid en politiek moet gericht zijn op een lagere bouw- en grondprijs van woningen in het sociale segment waardoor de woonlasten voor de lagere inkomens voldoet aan hetgeen in artikel 22, lid 2 van onze grondwet is gesteld
Het idee van erfpacht om grondspeculatie tegen te gaan is een interessant uitgangspunt en kan een wapen zijn om ruimtelijke ordening te sturen. Erfpacht mag echter geen middel worden om erfpachters in de toekomst te gaan uitmelken…
Het is een gegeven dat bouwen in clusters (grotere groepen woningen van het zelfde type) de bouwprijs voor woningen goedkoper maakt. Het particulier-collectief bouwen voor mensen met een bepaald inkomensplafond moet door de gemeente bevorderd, ondersteund en begeleid worden. Combinaties van particulier-collectief en woningcorporaties t.b.v. clusterbouw moet mogelijk gemaakt worden.
De woningaankoopprijs kan door bovengenoemde constructies beperkt worden (tussen 90.000-120.000 euro). Hierdoor hebben de kopers ook recht op koperssubsidie waardoor de maandelijkse lasten nog meer gedrukt worden.
Een combinatie van erfpacht en starterslening is een mogelijkheid die de gemeente kan aanbieden middels de Nationale Hypotheekgarantie en gewaarborgd door het waarborgfonds Eigen Woning.
Demogelijkheid die het stimuleringsfonds Nederlandse Gemeente in
combinatie met bijzondere koopvormen biedt is ook het overwegen waard.
.
Op deze wijze kunnen vooral ook jongeren met een laag inkomen een woning kopen/huren en hen blijvend binden aan de gemeente. Het is ontzettend belangrijk voor de toekomst van onze gemeenschap dat jongeren Grave niet gaan verlaten.
Had de gemeente Grave bij het invullen van de bouwplannen Wisseveld/Koninginnedijk voldaan aan een 30 % norm voor sociale woningbouw dan zou zij ca. 135 woningen in het lagere huur dan wel koopsegment gereserveerd moeten hebben. Helaas is dat niet gebeurd. Ook op de Prinsenstal zullen voor de lagere inkomens geen betaalbare koop/huurwoningen gebouwd worden. Zeker als we een maximale huurgrens van 20% van het minimuminkomen aanhouden.
SP Grave.
Het volgende wil ik nog aan bovenstaande toevoegen:
Grave heeft zijn economie toegespitst op Zorg, Recreatie/ Toerisme en Horeca. Tenminste meen ik dat te kunnen distilleren uit de economische ambities van de bestuurlijke/ politieke coalitie. Nu staan de drie genoemde economische steunpilaren niet bekend om hun riante geldelijke beloningen voor diegenen die niet in de hogere functieschalen zijn ingedeeld. Daarmee komt de huisvesting voor deze groep, door gebrek aan eengestructureerd sociaal woningbeleid, in het nauw en zal deze groep elders huisvesting gaan zoeken.
M.v.g. Wil Baaijens