En toen kwam de kritiek van een bekende
Weg met die 110 meter! Dat is waar de scheepswerf in Grave om vroeg.
Vooruit dan, zei de Graafse politiek dinsdag: de dag dat de werf failliet ging. Waarom nu?
Hoe simpel kan het zijn? Er staat een getal, daar zet je een streep doorheen, en de scheepswerf in Grave is gered.
Feest in zestig Graafse huiskamers: papa wordt niet ontslagen.
Eigenlijk is dat waar de scheepswerf al die tijd om vroeg, zegt directeur Robert van Kessel nu: het schrappen van de grens van 110 meter voor de schepen die zijn bedrijf bouwt.
Of: bouwde, want Scheepswerf Grave BV is failliet. Failliet verklaard op de dag dat de Graafse gemeenteraad kwam met De Oplossing. Waardoor de scheepswerf (of: de opvolger, bij een eventuele doorstart) gewoon schepen van 135 meter mag bouwen. Het enige waar in de wereld van de cruisevaart vraag naar schijnt te zijn.
De vraag die dinsdag in de politiek een paar keer werd gesteld, is: waarom kwam de gemeente niet eerder met deze op het oog simpele oplossing?
De kans is namelijk groot dat het nu te laat is, zegt Van Kessel. Van de tekenkamer is nog een rendabel bedrijf te maken. Voor de bankwerkers is dat maar de vraag.
Het middelpunt van de discussie over de werf was de grens van 110 meter, in het zogenoemde bestemmingsplan. Een grens die er niet eerder stond, maar door de gemeente werd opgenomen. Van Kessel zegt dat hij daar altijd tegen heeft gestreden, maar dat Grave niet wilde meewerken.
In ieder geval wilde Grave dat wel na een onderzoek van het bureau BRO. Een bureau waar Grave wel vaker zaken mee doet. Een bureau dat nu ineens ook concludeerde dat die grens onzinnig is.
Bovendien was het de bewindvoerder van de scheepswerf die dat bureau inschakelde. Een nieuwe naam, die mogelijk door de gemeente als onpartijdiger wordt gezien dan de felle scheepswerfdirecteur waarmee Grave al jaren moeizaam communiceert. Een bewindvoerder, die natuurlijk pas in beeld komt als een faillissement echt serieus wordt. Wat heet. Ineens noemde de bewindvoerder zich curator. Want de scheepswerf? Die was al failliet.
door Frank Houtappels/de Gelderlander/Maasland/10/04/2012/on-line versie.