Grave Lokaal

Scheepswerf oplossing in zicht; maar wel failliet.

De oplossing voor de scheepswerf in Grave lijkt inderdaad in zicht, maar er zijn nog wel wat ‘hobbeltjes’. Dat zegt bewindvoerder Remco Michielsen. Het bedrijf vroeg vorige maand uitstel van betaling aan.

Dinsdagavond praat de gemeenteraad van Grave over een nieuw reddingsplan. 

In dat nieuwe voorstel mag de scheepswerf toch boten van 135 meter bouwen. Nu geldt een maximum van 110 meter. Grave wil die grens schrappen, als de scheepswerf een toekomstvisie maakt waaruit blijkt dat het bedrijf de komende jaren levensvatbaar is en geen uitbreiding nodig heeft. 

Zulke voorwaarden kunnen voor de scheepswerf een hobbel zijn, zegt Michielsen. 

Michielsen vraagt deze week hoe dan ook faillissement aan, zegt hij. Dat heeft te maken met het betalen van vakantiegeld aan de werknemers. “Als het bedrijf toch door kan, komt er een nieuwe vennootschap die met een schone lei kan 
beginnen.”

Bron: website de Gelderlander

Een gedachte over “Scheepswerf oplossing in zicht; maar wel failliet.

  • De maximale lengte van 110 meter!
    Ja er is veel gesproken over de lengte van te bouwen schepen. Nee, in 1965 waren er nog niet zo'n lange schepen en was de sluis van Grave ook nog niet zoals hij er nu uitziet. Rijkswaterstaat is al jaren bezig met diverse activiteiten op de Maas. Honderden miljoenen gaan er in om. Zelfs de gemeente heeft al geld gekregen om zorg te dragen voor aanpassingen.
    Ja lengte is heel belangrijk om bij te blijven.
    Het slimmigheidje van de wethouder wordt gelukkig, maar voor velen nog te laat, gecorrigeerd. Niet aanmeren voor schepen langer dan 110 meter. Wethouder lees het volgende en niet alleen wat de varkens op dit moment doen!Maasroute

    De Maasroute is de route die vrachtschepen bevaren, deels over de Maas en deels over het Julianakanaal en het Lateraalkanaal. De Maas is een van de belangrijkste scheepvaart-verbindingen binnen Europa.

    Maasroute

    Doel van het deelproject Maasroute is de vaarweg aan te passen en geschikt te maken voor grotere binnenvaartschepen. Een modernere Maasroute is gunstig voor het milieu: met een toename van het transport per schip, groeit het meer vervuilende wegtransport minder hard.

    Werkzaamheden
    De vaarroute op de Maas wordt verbeterd en geschikt gemaakt voor de zogenaamde tweebaksduwvaart. Dit zijn schepen met een lengte van 190 meter, een breedte van 11.4 meter en een diepgang van 3.5 meter. Om deze grotere schepen toe te kunnen laten, moet Rijkswaterstaat onder meer de rivierbedding verdiepen, bochten verruimen, bruggen verhogen, het Julianakanaal verbreden en sluizen aanleggen en verlengen.

    Europa beseft het belang van de Maas

    Op 1 oktober 2003 publiceerde de Europese Commissie een nieuw voorstel voor Europese infrastructuurprojecten. De Maasroute wordt hierin – samen met de nieuwbouw van de vierde sluis in het Belgische Ternaaien – genoemd als prioritair project in de Rijn/Maas-Main-Donau-corridor.

    De Europese Transportraad en het Europees Parlement hebben dit voorstel van prioritering van de Commissie overgenomen. Het Maasrouteproject heeft inmiddels Europese subsidie toegekend gekregen

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *