ONTSLAG Bemoeienis minister, mogelijk gemeenteraad snel bijeen
Toch nog hoop voor scheepswerf in Grave
Redding scheepswerf Grave misschien toch mogelijk: raadsleden overwegen gemeenteraad opnieuw bijeen te roepen.
Ministerie Maxime Verhagen voert gesprekken met betrokken partijen.
De scheepswerf in Grave kan misschien toch nog gered worden. Bemoeienis van het ministerie van minister Maxime Verhagen in de voorbije dagen en een poging om de gemeenteraad andermaal over de werf bijeen te roepen zouden er toe moeten leiden dat de werf toch de boten gaat bouwen die het zegt te kunnen bouwen.
De werf vroeg vorige week surseance van betaling aan omdat het geen schepen mag bouwen van 135 meter. Daarvoor zouden wel opdrachten zijn.
Hoewel de gemeenteraad twee weken geleden na bemoeienis van minister Maxime Verhagen tot verruiming van de regels besloot, zag directeur Robert van Kessel geen toekomst meer voor de werf. Daarvoor waren de toezeggingen van Grave juridisch te onzeker, oordeelde zijn advocaat.
De bewindvoerder drong er deze week bij Grave op aan nogmaals naar verdere verruiming van de regels te kijken. Ook het ministerie van Verhagen sprak er met betrokkenen over, zo meldt de minister in antwoord op Kamervragen.
Raadslid Jacques Leurs (Keerpunt 2010) overweegt nu om de raad nogmaals bijeen te roepen. De raad zou dan een meer definitieve toestemming moeten regelen voor het bouwen van de lange boten, in plaats van de tijdelijke gedoogsituatie waartoe onlangs werd besloten.
Bron: Maaslandeditie de Gelderlander
Daar sta je dan: beslis maar, over zestig gezinnen.
Je zal maar Graafs raadslid zijn. En moeten beslissen over de baan van zestig scheepswerfarbeiders. Met die druk zadelt de bewindvoerder de politiek nu op.
Zoals bekend staat de scheepswerf op het punt failliet te gaan. Het bedrijf mag volgens de regels alleen schepen tot 110 meter bouwen. En er is alleen maar vraag naar schepen van 135 meter. Grave kan die regels versoepelen. Dacht ook dat het dat gedaan had: er is een gedoogoplossing voor twee jaar.
Maar de werf vroeg toch surseance van betaling aan.
Raar?
Het ministerie van Economische Zaken en de gemeente Grave zeggen van wel. Het was een goeie oplossing, vertellen ze. Hier moet die scheepswerf mee vooruit kunnen.
Makkelijk. Onbegrijpelijk dat hij dat niet doet.
Daar staat dan het verhaal van de werf (plus advocaten en bewindvoerder) tegenover. Twee jaar gedogen is te kort in de scheepvaartindustrie, zeggen ze. Het is ook juridisch onhoudbaar, zeggen ze. En noemen artikel, paragraaf en lid zoveel van het wetboek.
De bewindvoerder wil dat de politiek snel een nieuwe beslissing neemt. En dan wel een waarmee de werf langer ( misschien wel altijd) vooruit kan. Dat moet dan wel nu gebeuren. Er is namelijk een rederij die de werf twee schepen wil laten bouwen, en die heeft niet de hele dag de tijd. En oh ja, het is de enige manier waarop de werf nog een kansje maakt.
Daar sta je dan. Als fulltime onderwijzer, druk bezet caravanverkoper of gepensioneerd bakker en dan ook nog deeltijdpoliticus.
Beslis maar. Over zestig gezinnen.
Wie geloof je?
Jacques Leurs is één van die raadsleden. Hij staat bekend als de felste voorvechter van de werf. Gezien zijn reputatie kun je verwachten dat hij de kleinste kans grijpt om iets voor de scheepswerf te doen.
Hij overweegt de extra raadsvergadering uit te schrijven waar de bewindvoerder eigenlijk om vraagt.Zelfs hij is er dus nog niet uit.
Waar hij op wacht?
Juridisch advies. Deze week spraken de partijleiders in de raad af nog even op juridisch advies te wachten. Advies dat volgens fractievoorzitter Anja Henisch ( LPG) op ‘zeer korte termijn’ komt. Gezien de haast zal dat enkele dagen zijn. Dat advies lijkt nu dus de doorslag te geven.
Dan is het interessant om te weten wie dat advies opstelt. Voor zover bekend is dat niet de werf.
Ook geen onafhankelijke jurist.
Nee, het komt van burgemeester en wethouders. Hoe groot de kans dan is dat de politiek alsnog ingaat op de wensen van de werf? Oordeel zelf.
door Frank Houtappels/de Gelderlander/Maasland/27/04/2012