Grave Lokaal

Wisseveld debacle werpt zijn schaduw ver vooruit!

Dupliek KEERPUNT 2010.
Grave in enkele jaren zeer zwakke gemeente geworden!!
Gezien de financiële positie van Grave moeten we de OZB fors verhogen. Het  CDA komt met een oplossing die maar voor  een jaar soelaas biedt. De VVD komt met een oplossing door te schuiven met personeel. Goede voorstellen maar op termijn onvoldoende.
De fracties vinden een extra belastingverhoging van 7,75% in 2012 en 8% in 2013 voor onze burgers veels te veel!
Hoe lang kan Grave de kwaliteit van voorzieningen en dienstverlening voor onze burgers nog in stand houden?
Uit deze begroting blijkt al dat we fors het mes overal al in moeten zetten. Forse noodzakelijke  uitgaven zoals o.a scholen en  maatschappelijke voorzieningen worden steeds naar beneden bijgesteld. Over het MFC is nog veel onduidelijkheid enz.
Korten op de afspraken met buitensportaccommodaties, notarieel vastgelegd, zijn voorbeeld van aantasten sociale cohesie en verminderen van de  dienstverlening.
Samenwerking levert financieel weinig voordeel op. Ook het overhaast samenvoegen van het ambtenarenapparaat van Mill, Grave en Cuijk verhoogt alleen de kwaliteit van de dienstverlening maar biedt geen financiële oplossingen. Onder de noemer van Investeren in kwaliteit is een notitie verschenen op weg naar één ambtelijke organisatie. Er worden geen bedragen genoemd over eventuele financiële voordelen van samenwerking
De feiten:
–       de onvermijdelijke bezuinigingen van het rijk;
–       het gemeentelijk financiële beleid dat als ongelukkig valt te bestempelen;
–       het functioneren van de gemeenteraad, die onvoldoende kwaliteit heeft om politieke processen te sturen;
zijn voor KEERPUNT 2010 voldoende redenen te constateren, dat voor politiek Grave de financiële barometer op zware storm staat.
Er zullen dan ook keuzes gemaakt moeten worden. Iedere politieke partij zal dat doen vanuit zijn politiek perspectief. Keerpunt 2010 heeft zijn criteria aangegeven: op jeugd, jongeren en ouderen en kwetsbare groepen in onze gemeenschap, verenigingen, wijken en buurten wordt niet bezuinigd.
Van de Graafse, Gasselse, Velpse en Escharense gemeenschap blijf je af.
De laatste jaren is er sprake van het verdampen van onze reserves, die zijn jaarlijks met miljoenen verminderd zonder dat het aanwijsbaar is waar ze aan zijn besteed. De reserves zijn dan ook als buffer onvoldoende om de heersende crisis te kunnen overbruggen. Het wordt dus zaak dat wij als gemeenteraad duidelijke keuzes en maatregelen nemen en meer kijken naar de mores in het bedrijfsleven. Daar wordt bij recessie of crisis meestal fors in het personeelsbestand gesneden. Binnen het gemeentelijk apparaat is een fikse reorganisatie dan ook onvermijdbaar. Want het alternatief- forse hogere OZB belasting – is in een tijd van bezuinigingen voor de burgers geenszins aantrekkelijk.
De gemeente zal, buiten die reorganisatie, de tering naar de nering moeten zetten. Dat kan bijvoorbeeld door consequent vast te houden aan:
• Geen begrotingsoverschrijdingen toe te staan.
• Geen nieuw beleid zonder goed financieel fundament.
• Fors bezuinigen  op de inzet van externen. Na akkoord Wisseveld inkrimpen met externen. Het projectenbureau integreren in de eigen organisatie is een goede stap vooruit geweest.
• Besparen op de personeelskosten, vooral door het kritisch invullen van managementfuncties. Ons voorstel is benoem een tijdelijke secretaris en een tijdelijk adjunct secretaris en geen nieuwe managers. Hierover dienen wij een motie in.
• Geen onnodige onderzoeken te doen. Idops lijken op herhaling van zetten.
Kortom: de gemeente bezuinigt zelf en wentelt de problemen in eerst instantie niet af op de burgers.
Bezuinigingen kunnen ook de basis worden voor de opmaat naar een onderzoek voor herindeling. Hierbij zou het rapport van het Controllersoverleg Land van Cuijk  van 23 januari 2008  aan Regiegroep Samenwerken Land van Cuijk  als leidraad kunnen dienen. Het samenvattend advies van deze beleidsmedewerkers van de gemeenten in het Land van Cuijk luidde:
a. Kies primair voor het via gemeentelijke herindeling tot stand brengen van de intergemeentelijke samenwerking van de vijf gemeenten in het Land van Cuijk.
b. Kies secundair, wanneer gemeentelijke herindeling (nog) geen haalbare optie blijkt, eerst voor het  realiseren van samenwerking tussen die gemeenten.
Mede naar aanleiding van brieven aan de burgemeester van de VBG en de Provincie over een op te starten pilot Bestuurskrachtonderzoek Brabant Noord Oost wil KEERPUNT 2010 op 15 november bij het agendapunt ambtelijke samenwerking Cuijk, Grave en Miil ook het onderwerp herindeling aan de orde stellen.
We hebben zo’n 15 argumenten die voor het opstarten van de discussie om te gaan herindelen pleiten. Nu noemen we de drie belangrijkste:
  1. Grave kan alleen zijn voorzieningenniveau niet op peil houden.
  2. De provincie start met een pilotproject Bestuurskrachtmeting Noord Oost Brabant.
  3. Met een interim burgemeester en wethouders van buiten die bewezen hebben hun mannetje te staan kunnen we deze discussie zonder belangenverstrengeling enz. starten.
Het voorstel Uitvoering Graafs Manifest, wat we inmiddels ook in ons bezit hebben, willen we ook betrekken bij de discussie.
Reactie op de Replieken
We willen nu overgaan op onze reactie op de replieken. We bedanken het ambtelijk apparaat voor de beantwoording van de vele vragen. Maar we zijn  niet op alle fronten tevreden over de beantwoording door het college.
We  reageren tevens op de opmerkingen die bij de Algemene Beschouwingen werden gemaakt door andere fracties.
ALGEMEEN
VVD
1. OZB verhoging.
We vragen ons met de VVD af hoelang de kwaliteit van voorzieningen en dienstverlening nog in stand gehouden kan blijven. Het voorstel om minder OZB belasting te heffen staat hier haaks op. Graag nadere toelichting van de Graafse VVD op deze vette koppen in hun bijdrage.
CDA
1.   AZC/COA.
In de aanhef staat dat de moeilijke beslissing over de huisvesting van het  AZC al is genomen.  We missen de toevoeging: dankzij de steun van de oppositiepartijen VPGRAVE en KEERPUNT 2010 werd dit belangrijke besluit voor Grave genomen.
2. Bestuursakkoord.
Het bevreemdt ons dat het CDA niet tevreden is over de eigen  invulling van de Graafse Bijbel door de externe wethouders. Moeten we lezen voor niet juist vertaald: niet naar onze zin??
3. Hampoort.
De droom om vanuit de natuur via de Hampoort de wereld van cultuur, de stad Grave binnen te stappen heeft een nieuw hoofdstuk gekregen dankzij de houtskoolschets van Visio/Graeft Voort en Gemeente Grave. De Gelderlander informeerde ons daar gisteren uitgebreid over. Wanneer loopt de eerste wandelaar over de bruggen Grave in?
LOKALE PARIJ GRAVE.
Veteranendag, Bevrijdingsdag  enz.
Veteranendag enz. wel of niet schrappen???
Graag duidelijkheid over de keuze die jullie voorstaan.
Deelname maatschappelijk verkeer.
Ook voor ons zoals gemeld onbespreekbaar.
TROTS
Deze partij laat ook hier weer duidelijk zien een aanhangwagen van de coalitie te zijn. Want de beoordeling van de programmabegroting vindt plaats door toetsing aan het bestuursakkoord. Dit is een citaat uit de beschouwingen van TROTS Grave.
OZB verhoging.
Dankzij vooroverleg met de coalitiepartijen ook hier een eensluidend geluid?
Vluchtelingenwerk.
Deze opmerking over de bezuiniging op vluchtelingenwerk vinden wij  misplaatst.
De voorgestelde bezuiniging op Vluchtelingenwerk is onbegrijpelijk laag; dit is geen taak voor een gemeente die zich al zeer ruimhartig heeft getoond met het accommoderen van een AZC.
Reconstructie N324 en  N321.
De verdiepte aanleg van de Elisabethstraat achter de Hampoort om spreekt ons zeer aan vooral als de provincie dit gaat betalen. Dan moeten we morgen nog dit plan gaan uitvoeren. Was TROTS op de hoogte  van de  VISIO plannen zoals we die gepresenteerd kregen? Zijn we weer aan het luchtfietsen?????
Een eerste reactie van het college graag die vermoedelijk de plannen al bestudeerd heeft.
Is er al contact geweest met de provincie over deze weg die zeker wel een blackspot genoemd kan worden met zijn dodelijke aanrijdingen bij de Mariakapel en de diverse botsingen bij het kerkhof.
VPGrave
Samen met deze fractie zullen we diverse amendementen en moties indienen om de pijn voor de burgers enz te verzachten.
PROGRAMMA 2 WOON- LEEFOMGEVING.
Prestatieafspraken Mooiland/Maasland.
Wie betaalt de kosten van het haalbaarheidsonderzoek locatie Prinsenstal?
De beantwoording is summier en erg vrijblijvend dus onvoldoende. 
Verlichting.
We hebben geen reactie op ons verzoek om in de binnenstad de lichtsterkte van de straatlantaarns te verhogen.
Plaquette oud-burgemeester Louis Ficq.
Geen reactie tot nu toe.
Beëindiging subsidie WOG.
We zijn hiertegen en komen zonodig met een amendement. Het gaat over 1450 euro.
Westhoek.
Bedankt voor het antwoord. De gebruikers weten nog van niets. Slechte zaak.
Kan GVV een rol spelen in het voorzien van tijdelijk onderdak of wordt er gebruik gemaakt van andere locaties?
Rotonde Bossche Baan/de Bons
Op de informatieavond van het AZC/COA hebben directe omwonenden gewezen op dagelijkse, levensgevaarlijke verkeerssituaties. Wat is de laatste STAVAZA? KEERPUNT 2010 wil het college opdragen bij de provincie op deze problematiek te attenderen. Graag uw reactie.
PROGRAMMA 3 VOORZIENINGEN EN SOCIALE SAMENHANG.
Buitensportaccommodaties.
Als de betreffende partijen nu al aangegeven hebben mordicus tegen te zijn wat gaat het college dan ondernemen om het ontstane gat te dichten? We dienen hierover een amendement in.
Bijdrage regeling maatschappelijk verkeer.
Vooruitlopend op de behandeling in de raad wijzen we de korting van 2000 euro af.
Jeugdledensubsidie en Ouderenzorg.
We handhaven ons standpunt en willen geen korting op deze beide onderdelen. Ook hierover dienen we amendementen in.
Overstap van RIGOM naar Radius betreffende de Ouderenzorg.
KEERPUNT 2010 adviseert om Brabantzorg nu al te betrekken bij dit voorgenomen besluit.
Zwemonderwijs.
KEERPUNT 2010 vind de beantwoording onder de maat. Vele zaken zoals duur contracten LACO en vervoerder en de gevolgen voor de Brede School  zijn onduidelijk. Een motie ligt in het verschiet.
PROGRAMMA 4 ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN, TOERISME EN RECREATIE.
Vercommercialisering van evenementen.
We zijn hierop tegen. Vrijwilligers worden hierdoor gedemotiveerd. We hebben geen  grootschalige commerciële evenementen waarbij dit principe wel gebruikt kan worden.
Ondernemersvriendelijkheid.
KEERPUNT 2010 hoopt dat het samen met Graveon lukt om uit de kelder van ranglijsten ten aanzien van ondernemersvriendelijkheid te komen.
PROGRAMMA 5 DUURZAME RUIMTELIJKE ONTWIKKELING.                    
Grondexploitatie; Wisseveld.
De uitlatingen  van wethouder Adams over de verkoop van de gronden aan de Grondbank in de Gelderlander roept vele vragen op. KEERPUNT 2010 is het wachten zat en wil dat er nu eindelijk spijkers met koppen geslagen worden.
De toezegging dat er half oktober j.l. duidelijkheid zou zijn is weer niet gestand gedaan.
De communicatie verloopt nog steeds ongebruikelijk. Nu is het wethouder Adams die mededelingen doet via de pers. De burgers en wij worden ook nu weer op het verkeerde been gezet.
Snel willen we duidelijkheid van wethouder Daandels die verantwoordelijk is voor dit dossier.
VVD.
Het project Wisseveld hangt als een molensteen om de nek van Grave. Dat is ons al heel lang duidelijk. De Rekenkamercommissie onderzoekt zelfs de  oorzaken. Oud VVD wethouder Bos runde 8 jaar lang de portefeuille financiën als collegiaal bestuurslid. Alle voltallige colleges zijn verantwoordelijk/aanspreekbaar. Het zijn krokodillentranen van onze Graafse VVD. Als geen ander heeft deze partij dichtbij alle beslissingen gezeten. In 2006 werden er door ambtenaren al winstwaarschuwingen richting college gegeven die genegeerd werden door de toenmalige wethouders blijkt uit inzage in mijn eigen archief van openbare en andere relevante stukken.
Bestemmingsplannen.
Het antwoord op onze vraag over de bestemmingsplannen is onbevredigend. Er is nu op zeer korte termijn, 15 november, een inloopavond gepland voor bestemmingsplan Woonwijken Grave. Wij willen voor dit bestemmingsplan én voor het bestemmingsplan Stad Grave een ruim van tevoren aangekondigde informatieavond voor de burgers.
Aanpakken van de verloedering.
KEERPUNT 2010 komt binnenkort met eigen voorstellen om dit gemeentebreed aan te pakken en niet te beperken tot de panden in de Hamstraat.
PROGRAMMA 7 FINANCIELE KADERSTELLING EN BEDRIJFSVOERING.
Commissiegelden.
Krijgen de nieuwe commissieleden/niet zijnde raadsleden toch de maximale vergoeding van 61,75 per vergadering???     
Rekenkamercommissie
Deze door de raad ingestelde commissie moet zijn prima werk blijven doen en dus niet slapend gemaakt worden.
Renteopbrengsten
Hoe kan het dat doorgeefrente aan Mooiland/Maasland voor een lening bij de renteopbrengsten wordt gerekend?
Besparing op representatiekosten.
Wij missen uw antwoord op ons voorstel. Gaarne nog een reactie.
BIJLAGEN
Dubieuze debiteuren.  (pag. 144)
De hoogte van deze voorziening blijft ons verbazen. We zijn niet tevreden met de uitleg. Graag nog een nadere toelichting vandaag.
Onderwijs achterstanden bestrijding.
KEERPUNT 2010 vind het schandalig en dieptreurig  dat een bedrag van 463.289 euro niet in de scholen besteed is en terugbetaald moet worden. Wat is hier de oorzaak van? De scholen hebben hier gemiste inkomsten door gehad.
Last but not least
Verbeteringen binnen het ambtelijk apparaat.
we vinden het teleursstellend dat hier niet op is ingegaan. Gaarne vandaag nog een reactie op onze uitnodiging tot een gesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *