KEERPUNT 2010 inbreng voorbereidende vergadering 9 december.
- Ben en Jan Litjens,van de firma Litjens uit Escharen, blikken terug en kijken vooruit.
- Piet Thijs en Leny van Lieshout geven hun visie op het Parkeerbeleidsplan.
- Leo de Vreede spreekt in over de zaak Gerri en Theo Gerrits/gemeente
Reactie van het college? Deze brief is nog in behandeling
- Eerst de frictiepunten aan pakken.
- Vervolgens de tussendoelstelling 2013 aanpakken.
- Tenslotte de aanpak van grote parkeerterreinen.
- Onze fractie wil zo snel mogelijk op het voormalig ULO/Merletterrein een tijdelijk parkeerplaats aanleggen.
- Extra aandacht voor campers.
- Kost het onderzoek parkeerdrukmeting nu 10.000 euro of 25.000 euro?
- Antwoord: 25.000 euro.
- Weinig inhoud gegeven aan het fietsbeleid. Overwegen met amendement te komen om al in 2011 met Plan van Aanpak te komen waarin fietsenstallingen enz. geregeld is.
- Hebben de leden van de Klankbordgroep voldoende met hun achterban kunnen overleggen?
- Komt er een Verkeersadviesgroep Nieuwe Stijl?
- Antwoord: ja, zo snel mogelijk en zo breed mogelijk.
- Maak meer gebruik van de gezamenlijke parkeerkelder Mooiland/gemeente Grave. In de weekenden en ’s avonds staat deze ongebruikt!!!
- Maak in straten die zich er voor lenen schuine insteekvakken. Bijv. Arnoud van Gelderweg en Oliestraat.
- Maak een tijdelijk apart parkeervak voor bouwvakkers van de projecten Maaszicht en Hart van Grave op het voormalig Coxterrein.
- Onderzoek het CDA voorstel om een voetgangersbrugophaalbrug in de Havenmond te leggen zodat werknemers van de Scheepswerf en anderen snel op de werf kunnen zijn en de Loswal ontlast wordt.
KEERPUNT 2010 vindt de aanpassing van de verordening mobiliteitsfonds een heikele kwestie.
- Hoe kan er geparkeerd worden in die periode van 10 jaar?
- Kan die periode ook 5 jaar worden?
- Hoe kan degene die betaalt controleren of de gemeente aan zijn verplichting voldoet? Ofwel:
- Krijgt de degene die betaalt te horen dat de gemeente aan zijn verplichting waar en wanneer heeft voldaan?
-
Heeft de verordening consequenties voor de nieuwbouw van Maaszicht; en voor het plan van Dongen?
- In de kerkdorpen is nauwelijks parkeernood. Is het reëel om de
mensen daar voor elke fictieve parkeerplaats € 6.000,00 te laten
betalen.
- Blz. 3 van de verordening: art. 5: punt 2 en 3 zijn identiek – dubbel vermeld.
- Blz. 3-4: In de parkeerbalans wordt, behalve het bouwplan, rekening gehouden met de parkeergevolgen van bestaande functies, bouwplannen die gerealiseerd worden en bouwplannen die onderdeel uitmaken van het jaarlijks door de gemeenteraad vast te stellen lijst van geprioriteerde bouwplannen. Is dat laatste reëel en juridisch zuiver? Plannen kunnen wijzigen of ingetrokken worden.
- Blz. 3-4 Art. 10 Slotbepalingen. De aanvrager van een bouwvergunning heeft – tot het van kracht worden van de nieuwe verordening de keuze tussen ’t oude en het nieuwe regiem.
- Vraag is of de aanvrager erop wordt geattendeerd, dat die keuzemogelijkheid bestaat.
- Kan de raad jaarlijks inzage krijgen omtrent alle ontvangsten en uitgaven van het mobiliteitsfonds.
- Burap: Voor 12 parkeerplaatsen aan de Mgr. Borretweg 17 is een bijdrage ontvangen van € 30.000,00 dat is € 2.500,00 per parkeer -plaats. Wordt – bij aanname van de nieuwe verordening – in een soortgelijk geval – dit bedrag meer of minder? Volgens ons: 12 keer 6.000 euro is 72.000 euro!!!
- Hebben Graveon, Horecavereniging, Graafse Straatjes en Wijk en dorpsraden hun visie op dit stuk gegeven?
De gunstige cijfers van de Tweede Burap worden ingehaald door de sombere cijfers die gepresenteerd zijn in de auditcommissie. Grave moet per jaar 500.000 euro bezuinigen; bovenop de 300.000 euro komt nog eens 200.000 euro!!
Het raadslid Bos (VVD) gaat zelfs zover dat hij oproept de politieke verschillen opzij te zetten om het faillissement van Grave te voorkomen!!
KEERPUNT 2010 wil nog antwoord op twee vragen hebben:
1. In het stuk staat op blz. 23 onder het kopje economische aangelegenheden dat er bij de komst van de economische nota een nulmeting gehouden zal worden onder ondernemers. Die nota komt er tocht niet??
- evaluatie afgelopen vorstperiode; complimenten buitendienst die zelfs afgelopen zaterdagnacht om 4 uur nog bezig was.
- meer accent leggen op looproutes naar scholen en bushalten.
- blindegeleidstrook richting bushalte sneller zichtbaar maken.
-
trottoirs bruggen zijn spiegelglad, uitwijken naar de weg om veilig te lopen.
- burgerinitiatief bewoners Infirmerie honoreren.
- Bergeijk schakelt met succes burgers in.
- VNG doet ook een beroep op de burgers.
12. Sluiting