Grave Lokaal

Grave: groei werf is voorbij.

SCHEEPSWERF Geen verplaatsing.
  • Zoals de scheepswerf er nu bij ligt is prima, vindt Grave. Maar uitbreiding zit er niet meer in.
  • Meer werf is meer verkeer, denkt wethouder Eric Daandels. Onzin, zegt directeur Robert van Kessel.
Het is afgelopen met uitbreidingen voor de scheepswerf in Grave. Dat hebben burgemeester en wethouders  in Grave besloten. Dat betekent niet dat de werf nu weg moet: zoals het bedrijf er nu ligt, ligt het er volgens de regels. Maar uitbreidingen zitten er niet meer in, zegt wethouder Eric Daandels. “Het is een gegeven dat de scheepswerf er ligt. Dat respecteer ik. Voor mogelijke uitbreidingen is wat ons betreft het eindstation bereikt.”.
De scheepswerf zorgt voor (geluids)overlast voor aanwonenden. De gemeente Grave vreest meer verkeer in de binnenstad als het bedrijf uitbreidt. “De werf zit zo dicht op de stad, di moet niet meer groeien. Uitbreiding zal af- en aanvoer vergroten.”
Volgens directeur Robert van Kessel van de scheepswerf zal zijn bedrijf niet meer verkeer aantrekken dan nu het geval is. “Onzin. Nergens op gebaseerd. Uit de lucht gegrepen en gemakkelijk te weerleggen. We mogen maar een beperkt aantal verkeersbewegingen veroorzaken. En meer verkeersbewegingen worden het niet.” 
Van Kessel wil overlastgevende activiteiten verplaatsen om overlast te beperken. Volgens hem is dat geen uitbreiding van de activiteiten, al beweert wethouder Daandels van wel: “De heer van Kessel heeft een vergunning aangevraagd. Als hij niet zou uitbreiden, hoeft hij die vergunning ook niet aan te vragen.”
Afgelopen juli besloot Grave dat het niet meer meewerkt aan het verplaatsen van de scheepswerf van de binnenstad naar een plek waar het bedrijf minder overlast veroorzaakt. Dat liep toen stuk op een haalbaarheidsonderzoek naar de verhuizing. Grave stopte omdat de scheepswerf niet wilde meebetalen aan het volgens de werf “onrealistische” onderzoek.

Bron: de Gelderlander/Maasland/22/28 december/2010.


Reacties op internet:




Ik ken geen enkele plek in Grave waar ik zou willen zitten. Grave heeft het nou eenmaal niet en zal het ook nooit krijgen, ongeacht welke verwoede poging…

Robby – 28-12-2010 | 08:36
Gezien het taalgebruik heb jij ook geen eigen bedrijf…. 
@Rob – 28-12-2010 | 08:36
ikzou met mijn bedrijf nog niet op zon vies vervallen industieterrein willen zitten
rob – 27-12-2010 | 22:30
De bewoners moeten niet zo zeuren en anders verhuizen. De werf bestaat al 50 jaar en zolang wonen de meesten er niet. Jaloers omdat de eigen werf van een bewoner failliet gegaan is??
De werf verschaft wel werk aan 65 vaste medewerkers en velen ingeleenden.
Grave schaam je. Heb je al niet genoeg werkgelegenheid weg gejaagd door je beleid wat gemeenschaps geld gekost heeft en niets meer opleverde.
karin – 27-12-2010 | 18:20
En dit is nou Grave wie is de volgende die weggejaagd wordt,Grave bedankt
voor het nadenken,Zo gaat de Graaf naar de …… toe. 
Burger – 27-12-2010 | 18:03


P.S. KEERPUNT 2010 is verbaasd dat het college dit in een B en W vergadering heeft besloten terwijl de burgemeester ziek thuis zat. KEERPUNT 2010 wil in de eerstvolgende raadsvergadering weer over de ontstane situatie praten. In de presidiumvergadering zal dit worden ingebracht. Wij willen vooral weten hoe het CDA over dit besluit denkt. Van LPG en VVD hoeft de scheepswerf geen verdere steun meer te verwachten. We onderzoeken vanaf vandaag de mogelijkheid om een referendum te houden tegelijk met de verkiezingen van de Provincale Staten. Laat de bevolking meepraten over de toekomst van de Scheepswerf en/of Maasboulevard. Het is een bevoegdheid van de raad om het bestemmingsplan vast te stellen. KEERPUNT 2010 vermoedt dat er een “geheime” afspraak binnen de coalitie gemaakt is waar aan de wethouder zich te houden heeft. De kwestie is te ernstig om dit binnenkamers te regelen. We willen daar een openbaar debat over.


Wij nodigen iedereen uit om ook te reageren en geef Robert ook stemmen mee in onze poll!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *