Grave Lokaal

Mijnheer Van Kessel wacht op antwoord.

Brief na brief wordt verstuurd en gesprek na gesprek wordt gevoerd. Maar die onderhandelingen rond de scheepswerf in Grave: waar gaan die nu over?

Analyse door Frank Houtappels / de Gelderlander.

En weer loopt een ultimatum af. Vandaag wil directeur Robert van Kessel van de Graafse scheepswef duidelijkheid van de gemeente Grave. Over de toekomst van zijn bedrijf aan de Maaskade. Dat er snel een verlossend antwoord komt, daar hebben in Grave ondertussen maar weinig mensen hoop op. De discussie is zo oud, waarom zou er nu een oplossing komen? Toch zit het erin. In het kort komt het hier op neer: de scheepswerf bedrijft sinds 1957 industrie in de historische binnenstad. Pal naast woonhuizen, de bewoners ondervinden overlast.

Het beste is dus dat de werf verhuist. Naar bedrijventerrein Wisseveld, bijvoorbeeld. Maar ja: dat kost geld. En wie gaat dat betalen? Intussen legt de provincie Noord-Brabant de scheepswerf dwangsommen op. Dat gebeurt sinds burgemeester Wilma Delissen (openbare orde) de provincie op de overlast wees, na een gesprek met aanwonenden. Terwijl wethouder Hans Bos (economische zaken) met Robert Van Kessel in gesprek was over een verplaatsing van de scheepswerf. Bedoeld of onbedoeld ontstaat het beeld van een politieverhoor volgens de methode good cop, bad cop: de ene agent scheldt de verdachte uit in de hoop dat die meewerkt met zijn barmhartige collega.

Of dat de bedoeling was, is niet duidelijk, maar dat effect heeft de opgevoerde druk in ieder geval niet gehad. Toch is er beweging. Volgens Van Kessel kan zijn bedrijf niet anders dan overlast veroorzaken: het staat zo dicht bij de huizen dat de kleinste activiteit al overlast veroorzaakt. Hoe langer het duurt, hoe meer dwangsommen. En hoe reëler het scenario van een faillissement wordt. Als de provincie het bedrijf tenminste niet gedogen wil: dat is zijn laatste hoop.

Nu Grave daar volgens hem onvoldoende op aandringt, draait Van Kessel de rollen om. Een complete verhuizing op eigen kosten is volgens Van Kesel onbetaalbaar. Maar gedeeltelijke verhuizing van alleen het overlastgevende werk zit er wél in. Dat is voor de scheepswerf niet ideaal: het kost geld en je hebt twee halve bedrijven. Voor de gemeente is het evenmin geslaagd. Want als de werf geen overlast meer veroorzaakt (het lijkt zo mooi), is er ook geen reden meer het bedrijf te verplaatsen.

Dan kan Grave de zo gewenste boulevard op die plek wel vergeten. Tenzij er geld op tafel komt. En zo gaat de werf misschien wel nooit meer weg uit Grave. Of over een X aantal jaren. Geen prettig perspectief voor ambitieuze politici. Van Kessel voert de druk op. En onder druk wordt alles vloeibaar.

Uiteindeljk.

P.S. In het weekend praat Keerpunt 2010 over een spoeddebat op dinsdag 18 mei met collega-raadsleden. Zojuist rolt de uitnodiging in de bus voor het afscheid van wethouder Opsteegh en Bos op donderdag 20 mei.

Dus het kan nog op 18 mei indien ons verzoek steunt krijgt van andere raadsleden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *