Vragen aan B & W: bouwvergunning steiger en aanpassingen bestemmingsplan Graafsche Scheepswerf.

Rob van Kessel, direkteur van de Graafse Scheepswerf wordt gefeliciteerd door beide Graafse wethouders na het behalen van de prestigeuze Land van Cuijkse prijs.


FRACTIE JACQUES LEURS

Vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.

Verplaatsing werkzaamheden op eigen terrein van de Scheepswerf.

Onlangs bracht de raad een bezoek aan de ondernemer van het jaar 2008 van het Land van Cuijk.

Onze werf bedient met een uiterst innovatief bedrijf de wereldmarkt met de bouw van passagiersschepen. Met uiterst innovatieve toepassingen in de scheepvaart zet hij zijn bedrijf in de markt.

De werkgelegenheid van 70 mensen moet niet in gevaar komen.

70 Mensen die zich met hart en ziel aan dit bedrijf hebben verbonden en waarvan een overgroot gedeelte Gravenaar is.

Een bedrijf dat Grave als riviergemeente meer dan positief op de kaart zet, verdient om omarmt te worden.

Dit bedrijf is van groot belang voor de gemeente, de regio en de provincie.

Na de positieve berichten bij de behandeling van de projecten werd ik argwanend omdat er niets verteld werd over de aanpassingen van het bestemmingsplan en de bouwvergunning voor de steiger.

De Scheepswerf komt op korte termijn gruwelijk in de problemen als hier niet snel gereageerd wordt en alleen het traject van de verplaatsing bewandeld wordt.

Waaruit bestaan de belemmeringen zodat de bouwvergunning niet verleend kan worden?

Waarom kan het bestemmingsplan niet aangepast worden?

In de besluitvormende vergadering van 17 december wil ik hierop terugkomen en ook bij de besluitvorming van de aanpassingen aan de Loswal.

Jacques Leurs; Keerpunt 2010 i.o

P.S. In het fotoarchief nu bovenaan de foto’s van een jaar geleden van de bijeenkomst in de Schouwburg van Cuijk.

Van de website van het CDA:

CDA Europarlementariër bezoekt Scheepswerf Grave

Op vrijdag 1 mei bracht CDA Europarlementariër Lambert van Nistelrooij een werkbezoek aan Grave. Samen met Ans van Zeeland, kandidaat voor de Europese verkiezingen uit Haps, en een delegatie van CDA Grave, bezocht hij daar de scheepswerf.
Na een korte presentatie, leidde Rob van Kessel, directeur van de scheepswerf, de gasten rond over het bedrijfsterrein. De scheepswerf telt 60 medewerkers en richt zich zowel op nieuwbouw als op reparatie of revisie van schepen. “Wij zijn in staat om een schip geheel in eigen huis te bouwen. Een schip vertrekt hier dan ook geheel compleet van de werf”, vertelde Rob van Kessel. Ter illustratie liet hij de CDA-delegatie een hotelpassagiersschip zien. Op dit moment wordt op de Graafse scheepswerf de laatste hand gelegd aan de inrichting van dit luxe schip dat op 10 mei aanstaande de eerste gasten aan boord krijgt. Na 50 jaar gedegen ervaring in scheepsbouw, gaat Scheepswerf Grave ook met de tijd mee. Zo vertelde Van Kessel over het nieuw te bouwen veer Brakel – Herwijnen. Dit veer wordt uitgerust met een zogenaamd diesel-elektrisch power management systeem, een nieuw innovatief aandrijvingssysteem. “Wij willen als scheepswerf graag ervaring opdoen met deze nieuwe milieuvriendelijke aandrijving, waarmee de veerpont minder CO2-uitstoot heeft en minder geluid maakt. En ook de onderhoudskosten zijn met dit nieuwe systeem beduidend lager.”

Lambert van Nistelrooij omschreef de scheepswerf als een mooi en laagdrempelig bedrijf dat staat voor gedegen vakmanschap. Er werd tijdens het werkbezoek ook nog gesproken over de locatie van de scheepswerf in het Graafse centrum. Deze locatie is niet de meest ideale.

“De scheepswerf is onlosmakelijk verbonden met Grave en dat is een groot goed dat in ieder geval behouden moet blijven”, aldus de CDA-delegatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: