Grave Lokaal

Replieken van het college en Project Kinderboerderij Velp; brandbrief Dorpsraad Velp i.o.

Replieken

OP DE ALGEMENE BESCHOUWINGEN PROGRAMMABEGROTING 2010

Begroting algemeen

Kadernota 2010.

Dit jaar is de kadernota weer opgenomen in de planning en control cyclus.
Op 14 juli 2009 is de Kadernota 2010 door u behandeld en vastgesteld.

Met de vaststelling van de Kadernota 2010 heeft u mandaat aan ons gegeven om de in deze kadernota opgesomde uitgangspunten te verwerken in de begroting 2010 en de meerjarenraming 2011 – 2013.
Met in acht name van deze uitgangspunten hebben wij de concept begroting 2010 opgesteld en aan u aangeboden.
Zoals te doen gebruikelijk, presenteert het college een sluitende concept begroting voor de jaarschijven 2010, 2011 en 2012. De jaarschijf 2013 sluit met een gering tekort.

Bij de behandeling van de Kadernota 2010 zijn door u verschillende besluiten genomen.
Zo heeft u een keuze gemaakt uit de onderwerpen uit categorie G (bestuurlijk wenselijk maar geen dekking) en heeft u besloten om de volgende onderwerpen toe te voegen aan de begroting 2010 respectievelijk de meerjarenraming 2011 – 2013:
-€ 150.000,- met ingang van 2010 voor een groter beroep op WMO voorzieningen;
-met ingang van 2011 een structurele jaarlast van € 144.000,- voor het beheer en de exploitatie van een nieuwe gemeenschapsaccommodatie (MFC);
-met ingang van 2011 een structurele jaarlast van € 26.000,- voor de inrichting van de Loswal;
-met ingang van 2011 een structurele jaarlast van € 13.000,- voor de uitbreiding van het Graafs Museum.

Deze keuze door u houdt ook in dat de andere onderwerpen uit categorie G niet zijn opgenomen in de begroting 2010 respectievelijk de meerjarenraming 2011 – 2013.
Hierbij kunt u denken aan het dierenpark in Velp, subsidie aan de Protestante Kerk, aanpassing parkeren bij de Sprankel, parkplan Bekaf.
Voor een volledig overzicht van alle onderwerpen uit categorie G verwijzen wij u naar de Kadernota 2010, bladzijden 48 t/m 52.

Ook heeft u bij de behandeling van de Kadernota 2010 het financieel kader en de uitgangspunten voor de begroting 2010 vastgesteld (zie hoofdstuk 4 van de Kadernota 2010).
Hierin is onder andere ook het tarievenbeleid opgenomen. U bent er mee akkoord gegaan om hiervoor een nieuwe systematiek vast te stellen. Dit resulteert voor 2010 in een inflatiecorrectie van 0,5 % voor de belastingen, leges en heffingen. Ook voor de OZB is dit percentage van 0,5 % door u vastgesteld. De macronorm voor 2010 voor de OZB bedraagt overigens 4,3 %.

Wij hebben uw besluitvorming over de Kadernota 2010 verwerkt in de concept begroting 2010. Dat wil ook zeggen dat de visie die u als gemeenteraad bij de vaststelling van de Kadernota 2010 heeft aangegeven, door ons is verwerkt.
Door het weer opnemen van de kadernota in de planning en control cyclus, is het zwaartepunt van de besluitvorming door de gemeenteraad meer komen te liggen bij de kadernota (in de maand juli) dan bij de begroting (in de maand november). Bij de vaststelling van de kadernota stelt u immers de kaders en de visie vast. Deze kaders en visie werken wij verder uit, waarbij wij ook de ontwikkelingen (onder andere de uitkomsten van de septembercirculaire 2009) die zich hebben voorgedaan tussen de vaststelling van de kadernota en de aanbieding van de concept begroting meenemen. Wellicht dat door deze nieuwe procedure bij sommigen van u de indruk is ontstaan dat in deze begroting geen visie herkenbaar is en dat deze begroting alleen maar een rekenkundige constructie is.

De huidige begroting is ook gebaseerd op de “going concern” gedachte en het door de gemeenteraad vastgestelde bestuursakkoord 2006 – 2010.

Taakstellende bezuinigingen.

Om de begroting 2010 en de meerjarenraming 2011 – 2013 sluitend te krijgen, hebben wij aan u voorgesteld om de volgende dekkingsmogelijkheden op te nemen:
-bezuinigen op de beheerplannen, in totaliteit een bedrag van structureel € 500.000,-;
-inverdienen op inhuur personeel van structureel € 100.000,-;
-inverdienen op bestaand beleid van structureel € 100.000,-.

Deze dekkingsmogelijkheden zijn als taakstellende bezuinigingen verwerkt in de begroting 2010 – 2013. Deze taakstellende bezuinigingen moeten met ingang van de jaarschijf 2011 worden gerealiseerd (dus niet voor het jaar 2010).
Met realisatie van deze taakstellende bezuinigingen laat de meerjarenraming de volgende bedragen zien:
-2011: een voordelig saldo van € 263.232,-;
-2012: een voordelig saldo van € 53.370,-;
-2013: een nadelig saldo van € 23.440,-.
Gelet op deze uitkomsten kunnen wij de opmerking van het CDA dat de begroting in 2012 een gat laat zien van bijna 1 miljoen euro niet plaatsen.

Wat betreft de taakstellende bezuiniging van € 500.000,- op de beheerplannen, willen wij benadrukken dat het hierbij om alle beheerplannen gaat. Dus bijvoorbeeld niet alleen om het beheerplan wegen.
De beheerplannen worden in 2010 herzien. Daarbij zal vóóraf per beheerplan een taakstellende bezuiniging worden meegegeven, en wel zodanig dat op alle beheerplannen samen de taakstellende bezuiniging van € 500.000,- wordt gerealiseerd.

In de Kadernota 2011 zullen wij met voorstellen komen om de taakstellende bezuinigingen van € 100.000,- op inhuur personeel en van € 100.000,- op bestaand beleid te realiseren. Ook de taakstelling op de beheerplannen zal in de Kadernota 2011 worden verwerkt.

Uiteraard kunt u als gemeenteraad vóóraf aan ons kaders meegeven voor de invulling van de taakstellende bezuinigingen tot een bedrag van € 700.000,-.

Bestuursrapportage 2009-2/opschoning reserves en voorzieningen/herziening grondexploitatie.

In de raadsvergadering van december a.s. zullen u voorstellen worden voorgelegd betreffende de bestuursrapportage (burap) 2009-2, de opschoning van de reserves en voorzieningen en de herziening van de grondexploitatie.

Wat de herziening van de grondexploitatie betreft, willen wij nu het volgende opmerken.
Om een goed inzicht te krijgen in de daadwerkelijke resultaten en de prognoses van de verschillende projecten in de grondexploitatie, is het noodzakelijk gebleken om de grondexploitatie in een ander model op te zetten. Hierdoor ontstaat ook meer transparantie en aansluiting met de financiële administratie.
Aan de uitwerking van dit model is de afgelopen tijd hard gewerkt. In de raadsvergadering van december a.s. zullen wij u de resultaten hiervan voorleggen.

De reserves en voorzieningen zijn de afgelopen weken kritisch tegen het licht gehouden. In december a.s. zullen wij u de resultaten hiervan voorleggen. Het was niet mogelijk om de opschoning van de reserves en voorzieningen al tegelijk met de aanbieding van de begroting op 1 oktober j.l. aan u voor te leggen. Deze werkzaamheden moesten verricht worden naast de reguliere processen.
De bestemmingsreserve “vervanging stadhuis” maakt onderdeel van deze opschoning uit.

De opschoning van de reserves en voorzieningen zal naar de huidige stand van zaken leiden tot een incidentele toevoeging aan de vrij besteedbare algemene reserve.
Zoals in de begroting 2010 op bladzijde 104 aangegeven, kan deze ruimte eventueel worden benut voor de uitvoering van enkele incidentele posten.
Wel dient hierbij de kanttekening geplaatst te worden dat op dit moment de uitkomsten van de herziening van de grondexploitatie nog niet bekend zijn.
Uiteraard besluit u als gemeenteraad (budgetrecht) over de besteding van de budgetten.

De behandeling van en de besluitvorming over de herziening van de grondexploitatie en de opschoning van reserves en voorzieningen zal leiden tot begrotingswijzigingen.

De behandeling van de bestuursrapportage 2009-2 zal leiden tot een begrotingswijziging 2009. De uitkomsten van de bestuursrapportage 2009-2 kunnen een structurele doorwerking hebben voor de begroting 2010 en volgende jaren.

Begroting versus jaarrekening.

In de begroting worden de beleidsvoornemens voor het komende jaar aangegeven.
In de zeven programma’s van de begroting wordt in de inleiding op hoofdlijnen de doelstelling van het desbetreffende programma weergegeven. Vervolgens wordt aangegeven wat we willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat het mag kosten.
De programma’s zijn op hoofdlijnen beschreven en hebben een bepaald abstractieniveau. Dit verklaart dat een aantal jaren op hoofdlijnen dezelfde tekst in de begroting staat vermeld. Deze teksten sluiten ook aan bij de teksten vanuit het bestuursakkoord 2006 – 2010.
Wat er vervolgens van de beleidsvoornemens is gerealiseerd, daarover wordt verantwoording afgelegd in de jaarrekening.
De instrumenten vanuit de planning en control cyclus zijn: de kadernota – de begroting – de jaarrekening, met daarbij twee maal per jaar een tussenstand via de bestuursrapportage.

Programma 1 Veiligheid en Handhaving

Brandweer
CDA: Klopt onze veronderstelling dat het doel dat u zich voor 2010 stelt, om voor 80% van de uitrukken van de brandweer te voldoen aan de bestuurlijk vastgestelde normtijden?
Betekent dat dan dat er nu dus minder dan 80% gehaald wordt?
Waarom wordt hier niet gestreefd naar 100%?

Nee, in principe wordt aan de gestelde normtijden voldaan. Het bereiken van een maximaal percentage van 100% is enkel mogelijk in absoluut ideale (omgevings) omstandigheden. Dit zijn variabelen die van invloed zijn op het behalen van de normtijden.
Het streven zal uiteraard altijd 100% zijn. Of dit een realistisch kader is, is dus afhankelijk van de omgeving. Vandaar dat een norm van 80% is gesteld.

Veiligheidsscan
CDA: Vanuit de kadernota is het voorstel gedaan voor een veiligheidsmonitor (bestuurlijk gewenst).
Enerzijds schrapt u in deze programmabegroting de veiligheidsmonitor, terwijl u anderzijds een hoger sociale veiligheid wilt bereiken, is dit met elkaar verenigbaar?

Het schrappen van de veiligheidsmonitor is gelegen in het feit dat de resultaten van de monitor 2008 niet op tijd voorhanden waren om op basis van een -0-meting een vervolgonderzoek op te starten in 2010. In het eerstvolgende begrotingsjaar zal naar alle waarschijnlijkheid wel weer worden geparticipeerd. In nauw overleg met politie vindt zeer frequent overleg plaats over sociale veiligheidsvraagstukken. Vanuit dit overleg worden de noodzakelijke acties per direct uitgezet. Een veiligheidsmonitor is dan ook louter een bevestiging van de stand van zaken op de betreffende peildatum.

LPG: Heeft hierop überhaupt wel enige uitvoering plaatsgevonden? Indien niet, heeft participatie in een vervolgtraject enig nut?

De analyse van de resultaten 2008 zijn eind oktober 2009 pas binnengekomen. De resultaten worden nu geanalyseerd en worden daar waar noodzakelijk is in concrete acties omgezet.
Participatie in een vervolgtraject heeft zonder meer zin om de effecten van de in te zetten maatregelen te kunnen monitoren.

Aanpak jongeren
LPG: Vanaf 2008 lezen wij dat wij uitvoering gaan geven aan het plan van aanpak jongeren, alcohol drugs en vandalisme. Graag horen wij van u wat er tot nu toe gerealiseerd is.

Het jongerencentrum aan de Landbouwstraat is gerealiseerd per 30 januari 2009 en de jongerenwerkers van Radius hebben een vroegsignalerende functie tav alcohol en drugs.
De GGD is gestart met projecten op scholen tav drugs en alcohol. Dit krijgt in 2010 een duidelijker vervolg. Tav beheersing vandalisme is er regulier overleg met politie en Radius, en wordt bekeken in hoeverre de ‘oren en ogen functie’ vanuit de organisatie kan worden versterkt. Daar waar vandalisme is geconstateerd wordt (indien mogelijk) een lik-op-stuk beleid gehanteerd, en wordt formeel aangifte gedaan van vernieling. Daarnaast wordt bekeken welke fysiek preventief maatregelen genomen kunnen worden.

Handhaving

LPG: Deelt u onze mening dat de handhaving op verschillende terreinen in de gemeente Grave onvolledig c.q tekortschiet? En wat gaat u doen om dit te verbeteren?
De Lokale Partij Grave zou graag gericht een aantal speerpunten zien in 2010 waar letterlijk op wordt gehandhaafd.

– Er worden jaarlijks meer overtredingen van allerlei regels geconstateerd dan kunnen worden aangepakt. Het gaat daarbij niet alleen om de direct in het oog springende zaken als verkeerd parkeren en hondenpoep, maar ook om bouwen zonder of in afwijking met de verplichte bouwvergunning, het niet naleven van bedrijven van de voor hen geldende (milieu)regels, het handelen in strijd met de bepalingen van het bestemmingsplan. De aanpak van die zaken is veel minder zichtbaar, maar gebeurt wel. Niettemin geldt ook hier dat keuzes gemaakt moeten worden. In de in het jaar 2004 vastgestelde handhavingnotitie is als uitgangspunt genomen dat zaken met een hoog afbreukrisico als eerste worden opgepakt. Die nota wordt herzien, zodat in het jaar 2010 een nieuwe nota kan worden gebruikt voor het bepalen van de prioriteiten.
– Wij kiezen, in navolging van de landelijke trend, als speerpunten voor handhaving op bouwen zonder bouwvergunning, bouwen in strijd met de verleende vergunning, handhaving slopen en dan met name op slopen van panden waar in het verleden asbest in is verwerkt.

PvdA: Landelijk verandert er veel als het gaat om handhaving. Er worden in de toekomst stringente kwaliteitseisen gesteld met betrekking tot vergunningverlening en handhaving. Hoe wil dit college hieraan handen en voeten geven?

– In het jaar 2004 is de Handhavingnota Bouwen en Wonen vastgesteld. Die nota is aan herziening toe. Begin 2010 zal de nieuwe nota zijn beslag moeten krijgen.
– De gemeente Grave zal in de nieuwe handhavingnota en bij invoering van de omgevingsvergunning (Wabo) voldoen aan de landelijke eisen.

Gebruiksvergunning
LPG: In de begroting 2009 was ook al aangegeven dat alle vergunningsplichtige panden moeten voldoen aan de voorwaarden voor een gebruiksvergunning.
Wat is de actuele stand van zaken in deze?

Voor zover bekend hebben alle vergunningsplichtige bedrijven een gebruiksvergunning. Door de wetswijziging van afgelopen jaar (invoering gebruiksbesluit) zijn een groot aantal vergunningsplichtige bedrijven komen te vervallen. Voor de meeste bedrijven is een meldingsplicht voldoende. In de reguliere controles zoals deze in de toekomst gehouden moeten gaan worden zullen alle gebruiksvergunningen en meldingen tegen het licht gehouden moeten worden. Het kan dus zijn dat een aantal vergunningen omgezet gaan worden naar meldingen maar niet andersom.

Het gebruiksbesluit is rechtstreeks werkend. Dit houdt in dat de voorwaarden waar een ondernemer aan moet voldoen altijd gelden. Het maakt wat voorwaarden betreft niet uit of dat men een gebruiksvergunning, melding of niets nodig heeft.

Programma 2 Woon- en leefomgeving

Verkeer
CDA: Wij hebben dan ook grote moeite dat geen gelden voor aanpassing parkeerplaats aan de Essinklaan en het fietspad in Velp vrijgemaakt kunnen worden.
Is er volgens het college werkelijk geen ruimte in de begroting 2010 en/of beheerplannen om deze voorzieningen te realiseren?

Het beheerplan wegen is opgesteld om de bestaande infrastructuur in stand te houden op het kwaliteitsniveau. Wanneer het krediet uit het beheerplan wordt gebruikt voor nieuwe werken gaat dit ten koste van de kwaliteit van de bestaande infrastructuur.
Beide projecten zijn opgenomen in de kadernota. Voor beide projecten is in deze kadernota geen geld ter beschikking gesteld. In de Kadernota 2011 zullen beide projecten opnieuw worden opgenomen.

LPG: Er is een gevaarlijke verkeerssituatie ter hoogte van de Nieuwe Elft met betrekking tot voetgangers, fietsers/bromfietsers en auto’s.
Is het college bereid hier maatregelen te nemen?

Reconstructie weg N324
De provincie Noord-Brabant heeft opdracht gegeven om de planstudie van de N324 uit te gaan voeren. De aanleiding voor deze planstudie is de kwaliteit van de weg. De staat van de weg is dermate slecht dat een volledige reconstructie noodzakelijk is en dit biedt kans om knelpunten op de weg structureel aan te pakken en samen voor een duurzaam Veilige inrichting te gaan. De verkeerssituatie t.h.v. de Nieuwe Elft is onderdeel van de N324 en wordt meegenomen in de planstudie.

Onderhoud wegen
LPG: Wij zijn dan ook van mening dat het ambitieniveau hierbij naar boven dient te worden
bijgesteld en concrete maatregelen genomen dienen te worden om dit probleem aan te pakken.

De onderhoudssituatie met betrekking tot onkruid op verhardingen en bladval is afhankelijk van de weersomstandigheden. Voor wat betreft het onkruid op verhardingen hebben we een erg ongunstig jaar achter de rug. Onkruid wordt 2 maal per jaar door een extern bedrijf weggehaald. In de binnenstad gebeurt dit 3 keer per jaar. In het voorjaar en het najaar wordt geborsteld. In de zomer is normaal gesproken de onkruidgroei beperkt omdat het verdroogt in de drogere periodes. Dit jaar hebben we geen lange droge periodes gehad waardoor het onkruid lang is doorgegroeid. Het huidige budget is toereikend voor 2 onderhoudsbeurten. Een extra onderhoudsronde kost ongeveer € 14.000 euro extra. Hier is geen budget voor beschikbaar. Een andere mogelijkheid om het kwaliteitsbeeld te verhogen is het overstappen naar chemische onkruidbestrijding. Voor deze overstap gemaakt kan worden moeten de nadelen hiervan goed in beeld worden gebracht.
Het bladruimen gebeurt in een zo kort mogelijk periode. Ook hier zijn de weersomstandigheden bepalend hoeveel en hoe snel het blad valt. Extra uren inzet zal ertoe leiden dat we het blad sneller kunnen opruimen. Voor extra inhuur van capaciteit is geen geld beschikbaar.

Woon- en leefomgeving
CDA: Uit de begroting blijkt dat u vooral geld wilt genereren uit de beheersprogramma’s. Wij waren in de veronderstelling dat hieraan, naar aanleiding van de kadernota, invulling zou worden gegeven.
Kunt u hiervan de consequenties aangeven die dit heeft voor de woon- en leefomgeving?

In de begroting 2010 is vanaf de jaarschijf 2011 een structurele bezuiniging c.q. taakstelling opgenomen van € 500.000,- op de beheerprogramma’s. Dit is een belangrijk uitgangspunt bij het opstellen van de beheerplannen 2011 – 2015. Bij de vaststelling van de beheerplannen in 2010 zijn de consequenties van de bezuiniging op de beheerplannen uitgewerkt.

Wijkraad
CDA: Er is een uitbreiding van 1 wijkraad. Het CDA juicht dit toe. We blijven ijveren voor een goede en duidelijke communicatie met en door de wijkraden.
Wordt het beschikbare geld nu verdeeld over 7 wijkraden of is hier sprake van een uitbreiding van middelen?

Er is weliswaar sprake van een nieuwe dorpsraad i.o. in Velp, maar deze neemt de plaats in van de vroegere dorpsraad van Velp, de SVB. Van een uitbreiding van middelen is dan ook geen sprake.

Woningmarkt
CDA: Het CDA vindt woningbouw belangrijk voor de leefbaarheid in de kleine kernen. Gewaakt moet worden voor overcapaciteit op de woningmarkt, dit kan leiden tot waarde- vermindering en leegstand. Graag zouden wij in 2010 over dit thema van gedachten willen wisselen met het college, dit mede in relatie met de huisvestingsvisie maatschappelijk voorzieningen.

Het voornemen tot discussie wordt door het college onderschreven. Dit past bij de besluitvorming rond de strategische agenda. De strategische agenda geeft onder meer richting aan de volgorde van realisatie van de woningbouwlocaties. Voor een evenwichtige ontwikkeling van de gemeente is het wenselijk dat ook de ontwikkeling van meerdere thema’s (o.a. huisvesting maatschappelijke voorzieningen, actualiseren van volkshuisvestingsbeleid, parkeerbeleid) in een strategische agenda worden opgenomen.

Programma 3 Voorzieningen en sociale samenhang

Ouderenproofproject
CDA: Met verbazing heeft het CDA geconstateerd dat u geen uitvoering wil geven aan de afronding van het ouderenproofproject. De GRIP is niet in deze begroting opgenomen.
Is hiermee dan niet het ouderenproofproject vergeefse moeite en weggegooid geld geweest?

In de conceptprogrammabegroting 2010 is een bedrag van € 15.000,- opgenomen om het project te kunnen borgen. De laatste actiepunten die naar aanleiding van het onderzoek ouderenproof zijn opgesteld zullen daardoor worden uitgevoerd.

Cultuuronderwijs
CDA: Na het opheffen van de Meander is gebleken dat mensen die particulier onderwijs genoten, niet meer van de stimuleringssubsidie gebruik kunnen maken.
Heeft u inzicht in de effecten die het stopzetten van de Meander voor het cultuuronderwijs in onze gemeente heeft?

Na het beëindigen van de subsidierelatie met de Meander is deze wel haar diensten in Grave aan blijven bieden. Dit tegen een hoger tarief. Wij hebben geen inzicht in het huidige gebruik van de Meander door particulieren. Voor de verenigingen en het basisonderwijs is een vervangende beleidsregel vastgesteld. Deze kent in eerste instantie een looptijd tot en met 2010, in dit kader zal dan ook een evaluatie gehouden worden.

M.F.C.
CDA: Wanneer kunnen we het resultaat, van door de coalitie ingediende amendement met betrekking tot de kosten voor het dienstenpakket van Brabant Zorg, verwachten?

In onderhandelingen is het stellen van deadlines lastig. Partijen streven er naar om eind 2009 de koop- en beheerovereenkomst te ondertekenen. U zult hier per omgaande over worden geïnformeerd.

Subsidiebeleid
CDA: Regelmatig horen wij van geluiden vanuit het verenigingsleven, zowel ouderen als jeugd, dat het subsidiebeleid hiaten bevat.
Wanneer is de evaluatie van het subsidiebeleid gepland?

Het nieuwe subsidiebeleid is eind 2006/begin 2007 middels een interactief traject tussen gemeente en directe betrokkenen (verenigingen/stichting/organisaties) tot stand gekomen. Ons hebben geen klachten bereikt die van dien aard zijn dat dit voor ons aanleiding geeft om het volledige beleid (inhoudelijk) per direct te evalueren. Wel zullen wij in 2010, mede in het kader van het nieuw te realiseren MFC en de hiermee gepaard gaande beleidsontwikkeling (bijv. huurbeleid), de uitvoering en toepassing van het huidige subsidiebeleid tegen het licht houden. Dit mede om de reden dat één van de grondslagen waarop een gemeentelijke subsidiebijdrage kan worden ontvangen, de huurkosten zijn voor het gebruik van gemeenschapsaccommodaties.

Dierenpark Velp / WMO
CDA: Door het anders inzetten van de middelen bij Dichterbij dreigt het Dierenpark “Buitengewoon Gewoon Mariëndaal” te worden gesloten. Vanuit Velp is de wens geuit om dit Dierenpark te behouden. Hiervoor is een start- en een structurele subsidie gevraagd bij de gemeente.
Omdat het dierenpark vooral een therapeutische functie heeft vragen wij ons af of er binnen de WMO middelen beschikbaar zijn om dit te financieren?

In de Kadernota 2010 is een jaarlijks structurele bijdrage in de exploitatie van de kinderboerderij geschrapt. Derhalve is in de programmabegroting 2010 geen rekening gehouden met financiering van het dierenpark.

WMO
LPG: Verder doen wij een beroep op het College van B&W om De Zonnekamer van Maaszicht die opvang te blijven laten uitvoeren, zoals dit al jaren geschiedt en geen mensen “buiten de boot te laten vallen”. De vergrijzing neemt steeds meer toe en deze dagactiviteit is bedoeld voor ouderen die zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Dit is ook het uitgangspunt van de WMO (zelfredzaamheid) en daar dienen wij dan ook de consequenties van te dragen. Gaarne uw reactie.

Wij zijn op de hoogte van het feit dat een aantal mensen voor 2010 geen indicatie meer heeft voor De Zonnekamer. Net als De Zonnekamer zijn er meer dagbestedingen en begeleidingsactiviteiten waar mensen na een herindicering niet altijd meer gebruik van kunnen maken. Wij hebben voor deze doelgroep op dit moment nog geen beleid ontwikkeld, omdat wij de herindiceringen afwachten om een goed en volledig beeld te kunnen vormen van de situatie. Onze intentie is om in overleg met andere gemeenten te zoeken naar een oplossing.

PvdA: Hebt u overleg gevoerd met de BPR op het gebied van het verlagen van het budget van de WMO? Wie wordt de dupe indien het budget uiteindelijk niet toereikend is?

Er is ambtelijk contact geweest met de BPR over het WMO-budget voor 2010. Uitgangspunt voor ons is dat het huidige voorzieningenniveau van de WMO gehandhaafd blijft. De thans gedane voorstellen zijn gebaseerd op een nauwkeurige analyse van de te verwachten inkomsten en uitgaven, waarbij wij er vanuit gaan dat het budget toereikend zal zijn. Volledigheidshalve wijzen wij erop dat de gemeente op grond van de WMO een algemene zorgplicht heeft ten aanzien van haar burgers.

Werkloosheid / WIJ – WBB
LPG: Heeft de gemeente Grave hierop reeds geanticipeerd en maatregelen genomen c.q. procedures/processen ontwikkeld om deze werkwijze zo snel mogelijk te starten (gegeven de huidige arbeidsmarkt)? Of vindt u dat deze wet te weinig veranderingen heeft t.o.v. de huidige werkwijze om hierop te handelen?

In het kader van de Wet investeren in jongeren (WIJ) hebben wij reeds een aantal activiteiten in gang gezet. Het betreft onder meer de volgende acties:
Ter uitvoering van de WIJ zijn een aantal verordeningen opgesteld. Deze zullen in december 2009 ter vaststelling aan de Raad worden aangeboden.
Voorts wordt op regionaal niveau, o.a. met de gemeenten in het Land van Cuijk, met
Re-integratiebedrijven en met het UWV-Werkbedrijf, overleg gevoerd over de wijze waarop zo goed mogelijk ingespeeld kan worden op een mogelijke toename van de werkloosheid onder jongeren.
Daarnaast is door de gemeenten in het Land van Cuijk een zogeheten regio/risico fonds in het leven geroepen. Vanuit dit fonds zullen projecten gefinancierd worden ter bestrijding van de jeugdwerkloosheid.
Overigens is er tot op heden in Grave nog géén sprake van een bijzondere toename van het aantal werkloze jongeren dat een beroep doet op een gemeentelijke voorziening.

LPG: Graag ontvangen wij een update van uitstroomcijfers (WWB -> reguliere arbeidsmarkt) en cijfers of data projecten i.h.k.v. NUGGERS (Niet Uitkeringsgerechtigden).

In totaal zijn in 2009 (t/m 1 november 2009) 36 personen uitgestroomd. Van deze 36 personen zijn er 16 uitgestroomd vanwege werkaanvaarding op de arbeidsmarkt. De overige uitstroom van personen uit de bijstand heeft andere redenen, zoals verhuizing, aanvang van een studie, bereiken van 65 jarige leeftijd etc.
Ten aanzien van de Nuggers gaat het om slechts om enkele trajecten. Zoals u weet kunnen niet uitkeringsgerechtigden een verzoek bij ons indienen voor ondersteuning bij de arbeidsinschakeling. Tot op heden hebben slechts enkele verzoeken tot ondersteuning ons bereikt. Deze verzoeken zijn door ons gehonoreerd.

Participatiebudget
LPG: Kunt u ons melden of de budgetten (buiten de mogelijkheden van de reserveringsmogelijkheden) ook volledig zijn aangewend voor re-integratie, inburgering en educatie?

De budgetten voor Re-integratie e.d. zijn niet geheel opgebruikt. Overigens wijzen wij erop dat een gedeelte van de niet gebruikte budgetten meegenomen mag worden naar het volgende jaar. Mede met het oog op het zo volledig mogelijk benutten van de budgetten zijn uit het Participatiebudget financiële middelen beschikbaar gesteld voor het ingestelde regio/risicofonds (zie hiervoor de beantwoording van de vraag over de jeugdwerkloosheid).
Voorts zullen wij in dit kader de doelgroep van personen die (op vrijwillige basis) in aanmerking komen voor een inburgeringtraject gaan uitbreiden.

COA
LPG: Waarom zijn er niet duidelijke afspraken gemaakt met het COA dat men de gemaakte uren aan hen doorberekent? Zij zijn meer dan 10 jaar in Grave.

Op dit moment wordt druk gewerkt aan een onderbouwing van gemeentewege om een claim bij het COA neer te leggen, zodat de bovengemiddelde ambtelijke kosten geheel dan wel gedeeltelijk gecompenseerd worden. Voor het einde van het jaar wordt hierover duidelijkheid verwacht.

Jongerencentrum
LPG: Zijn er bezoekersaantallen (verdeeld naar leeftijd) bekend? Indien nee, gaan we dit meten en wanneer?

Jongerencentrum Off Street wordt bezocht door jongeren in de leeftijd van 10 tot en met 18 jaar. Off Street is sinds de opening, 30 januari 2009, drie keer per week geopend. In het eerste half jaar zijn er 1075 bezoekers geweest: 919 bezoekers voor de inloop en de sociaal culturele activiteiten en 156 bezoekers aan het jongerenspreekuur. Zeker nu het jongerencentrum meer bekendheid heeft gekregen is er sprake van een bezoekersaantal dat per keer varieert tussen de 15 en 25 jongeren.
Ook de andere activiteiten die vanuit het jongerenwerk georganiseerd worden zijn succesvol: de jongerenbus trok in het eerste half jaar van 2009 244 bezoekers en aan het kickboksen namen 250 jongeren deel.

Taxihopper
PvdA: Hoe reëel is het om nu incidenteel een bedrag van 30.000 euro beschikbaar te stellen in de wetenschap dat het wellicht structureel wordt? Gaarne een reactie van het college.

Zoals bekend is er door Ernst & Young in opdracht van de colleges Land van Cuijk een onderzoek ingesteld naar de uitkomsten van de Europese aanbesteding en de organisatorische inrichting van het projectbureau Taxihopper. De uitkomsten van het rapport en de aangedragen adviezen/verbeterpunten zijn nog onderwerp van gesprek met het Algemeen Bestuur van de GR Kleinschalig Collectief Vervoer. Een ander gesprekspunt is de verdeling van de vervoerskosten tussen de gemeenten in het Land van Cuijk op basis van het zogenaamde Graafse model. De inschatting is dat toepassing van dit model leidt tot een lager aandeel voor de gemeente Grave.
De lopende contracten met de taxibedrijven verstrijken aan het einde van het schooljaar 2009/2010. Er is een eenzijdige optie van de opdrachtgevers het contract twee keer met telkens één jaar te verlengen. Behandeling en bespreking van het rapport van Ernst &Young met het Algemeen Bestuur met de GR KCV heeft geleid tot het voorgenomen besluit van de colleges in het Land van Cuijk het contract niet te verlengen waardoor het eindigt op 31 juli 2010.
Op dit moment wordt onderzocht wat de consequenties zijn van beëindiging van het contract en hoe de continuïteit van het leerlingenvervoer met ingang van het schooljaar 2010/2011 kan worden geborgd. Onderdeel hiervan is een nieuwe aanbestedingprocedure.
Deze stand van zaken is voor ons aanleiding voor 2010 een incidenteel bedrag aan meerkosten te ramen van € 30.000.

Reïntegratiebedrijven
PvdA: Kunt u aangegeven wanneer daadwerkelijk de betrokken bedrijven worden geëvalueerd?

De evaluatie heeft inderdaad nog niet plaatsgevonden. De door u gestelde vraag is terecht. Daarom is besloten om na de vorming van de ISD Cuijk, Grave en Mill in de loop van 2010 een gezamenlijke totaal visie op Participatie en Re-integratie te ontwikkelen.
Bij deze visieontwikkeling zal de rol, positie en effectiviteit van de inzet van de Re-integratiebedrijven zeer nadrukkelijk aan de orde gesteld worden.
Gruiten op school
Leurs: Heeft Grave kennis genomen van dit project bij onze buurgemeente en overweegt het college om dit prima initiatief ook in Grave in te voeren?

Wij weten van het bestaan van het project. Echter het is aan de schoolbesturen zelf om de keuze te maken hier wel of niet aan deel te nemen.

Programma 4 Economische aangelegenheden, toerisme en recreatie

Beeldenstorm
CDA: Vraag: In deze programmabegroting vinden we niets terug van b.v. Beeldenstorm 2025. U was hier erg enthousiast over. Moeten we nu niet al voorsorteren in het licht van deze visie?

Het visionaire karakter van het rapport Beeldenstorm laat zich niet direct vertalen in concrete planmatige projecten. Door middel van workshops met bestuurders en ambtenaren wordt ingezet op concretisering van de beschreven doelstellingen. Ook worden de uitkomsten van het rapport meegenomen in de regionale en lokale structuurvisies in wording. Bij de provincie is in het kader van de inspraak op de voorontwerp-structuurvisie dit rapport ook onder de aandacht gebracht.
In de beleidsnota Recreatie & Toerisme is de visie Beeldenstorm 2025 meegenomen. Concreet zal Grave gezamenlijk met de gemeentes uit de Noordelijke Maasvallei deelnemen aan de Bedrijvenbeurs in Weeze op 18 en 19 november 2009, waar men gezamenlijk het thema Noordelijke Maasvallei zal uitstralen. Naar aanleiding van Beeldenstorm 2025 is er een regiomagazine “Op Prat” uitgebracht in de regio. Daarvoor heeft ook de gemeente Grave budget voor beschikbaar gesteld.

De Bons
CDA: U benoemt als een van de actiepunten in “wat gaan we doen” de realisatie van de Bons. Is dit nu dan nog niet gerealiseerd?

De realisatie is nog niet afgerond. De ruimtelijke procedure voor de bedrijfswoningen is gestart. De verkoop van de kavels met bedrijfswoningen kan gestart worden na afronding van de ruimtelijke procedure. De verkoop van de bedrijfskavels gaat op de gebruikelijke wijze door.

Sociale economische kengetallen
CDA: We zijn erg benieuwd naar de nieuwe sociale economische kengetallen.
Wanneer zijn die beschikbaar?

De Sociaal-Economische Kerncijfers 2009 zijn provinciale gegevens die medio november 2009 beschikbaar komen.

Loswal
LPG: Wij verzoeken u dringend uiterste inspanningen te leveren om het voorstel Loswal conform afspraken binnen nu en 2 weken te leveren, zodat het voorstel Loswal in de volgende raadsvergadering behandeld kan worden. Kunt u ons dit toezeggen?

Het voorstel met betrekking tot de Loswal zal in de volgende raadsvergadering kunnen worden behandeld.

Euregio Rijn Waal:
Wij zijn benieuwd of er subsidiemogelijkheden de kant van Grave opkomen mede met betrekking op de realisatie van de Loswal in verband met de toeristische uitstraling?

De subsidiemogelijkheden worden onderzocht.

Regio perspectief Noord Oost Brabant
LPG: Wat krijgt de gemeente Grave terug voor de eenmalige bijdrage van 12.900,00?
Is dit slechts een bijdrage om bestuurlijk te onderzoeken hoe we aan deze samenwerking vorm gaan geven?
Is samenwerking met 21 gemeenten realistisch, mede gezien de recente ontwikkelingen in het Land van Cuijk waar 5 gemeenten het niet eens kunnen worden?

Regioperspectief Noord Oost Brabant is bedoeld om de regio nationaal en internationaal op de kaart te zetten en zo een meer economische aantrekkingskracht uit te oefenen. De eenmalige bijdrage is inderdaad bestemd voor het organisatorisch opzetten van o.a. een projectbureau. Op dit moment wordt gekeken naar de organisatorische opzet van het regioperspectief, waarbij sterk gelet wordt op de realistische uitvoering. Het is belangrijk voor Grave als onderdeel van het Land van Cuijk om deel te nemen en zo gezamenlijk Land van Cuijk op de kaart te houden. In het grote geheel van Noord Oost Brabant. Vanuit de werkgroep Economie Land van Cuijk (ambtelijk afstemmingsoverleg Economische Zaken) wordt zeer eensgezind aan de opbouw van het Regioperspectief gewerkt. Naast de organisatorische opbouw is het ook de bedoeling om projecten op te zetten, waarmee snel resultaten zijn te behalen.
Grave kan als onderdeel van Land van Cuijk en Noord Oost Brabant in dit geheel niet ontbreken. Helaas zijn op korte termijn geen concrete resultaten te benoemen. Voor deze bijdrage mag verwacht worden dat op de lange termijn Grave zijn vruchten plukt vanwege de inzet vanuit de gehele regio. Gedacht moet worden aan meer toerisme en het aantrekken van grote bedrijven naar de regio, zodat de lokale bedrijvigheid daarvan profiteert en de werkgelegenheid wordt gestimuleerd.

Scheepswerf
LPG: Verdere uitbreiding op de huidige locatie is voor de Lokale Partij onacceptabel.
Wat is de status van de verplaatsing van de scheepswerf m.b.t. Rijkswaterstaat en Provincie? Hoe staat het met eventuele subsidies?
Wat trekt de gemeente uit om de scheepswerf te verhuizen naar een nieuwe locatie?

Medio november vindt hierover een doorslaggevend overleg plaats met alle betrokken partijen zoals Rijkswaterstaat en Provincie. Rijkswaterstaat heeft in eerdere overleggen steeds een constructieve en positieve houding aangehouden. De gemeentelijke financiële bijdrage voor verplaatsing is nog niet bekend.

Ondernemers
Leurs: Het Graafse bedrijfsleven heeft weinig waardering voor de manier waarop Grave met haar ondernemers omgaat, blijkt uit onderzoek onder Brabantse ondernemers. Het toegezegde klantentevredenheidsonderzoek is nooit gehouden.
Heb ik het goed gelezen dat het college het voornemen heeft om dit alsnog te gaan doen? Wanneer? In het voorjaar?

De planning is om het klanttevredenheidsonderzoek onder ondernemers te houden in het voorjaar van 2010.

Leurs: Ondernemersfonds: Gaat Grave dit ook in 2010 instellen?

Voor het instellen van een ondernemersfonds zijn verschillende mogelijkheden denkbaar. Graveon heeft aangegeven dit te willen onderzoeken en als zij een meerderheid van de ondernemers uit Grave achter haar standpunt heeft staan, kan de gemeente Grave een “ondernemersfonds” instellen. De bal ligt op dit moment bij Graveon.

Programma 5 Duurzame ruimtelijke ontwikkeling

Bagijnenkerk
CDA: Waarom heeft het college de jaarlijkse bijdrage van de voormalige Bagijnenkerk geschrapt?

In de Burap 2009 is rekening gehouden met een financiële bijdrage voor het opstellen van een haalbaarheidsonderzoek om de problematiek van de kerk in beeld te krijgen. Hierover heeft overleg plaatsgevonden met de Protestantse Kerk Grave maar heeft nog niet geleid tot een formeel verzoek met een plan van aanpak. Bij de kadernota is een structurele bijdrage gevraagd. Vanwege het ontbreken van voldoende dekking zijn deze middelen geschrapt.

LPG: In de begroting 2010 is het subsidiebedrag voor de Protestantse Kerk geschrapt. Kunt u ons uitleggen waarom de subsidie voor een waardevol monument zoals deze zondermeer wordt geschrapt en waarom hierbij niet uitgegaan is van het gelijkheidsprincipe? De Lokale Partij Grave verzoekt u het subsidiebedrag alsnog op te nemen in de begroting 2010.

Zie antwoord bij CDA.

Duurzaamheid
CDA: Hierin wordt het woord duurzaam alleen maar gebruikt in relatie tot ontwikkeling van het buitengebied
Waarom wordt duurzaamheid niet integraal toegepast?

PvdA: Er ontbreekt een integrale visie op het gebied van duurzaamheid. Een stad met een verleden als Grave moet oog hebben voor de toekomst. Hetgeen tot op heden is gebeurd op dit gebied in deze plaats is ver onder de maat.

Om te bepalen wat Grave nu ambieert op het gebied van klimaat en duurzaamheid, zijn alle fracties door het presidium uitgenodigd geweest voor een duurzaamheiddebat op 6 oktober jl.
In vervolg hierop zal begin volgend jaar door het presidium worden bepaald of, en zo ja welke, stappen verder zullen worden ondernomen om te komen tot een visie/beleid met uitvoeringsprogramma.

Bestemmingsplannen
LPG: Gezien het verloop van de actualisatie Bestemmingsplannen van de afgelopen jaren en de vertragingen in deze en de urgente noodzaak om deze te actualiseren, zal de Lokale Partij Grave dit onderwerp nauwgezet blijven volgen.
Graag een reactie van het College van B&W.

In eerdere raadsvragen over dit onderwerp is een planning beschikbaar gesteld. Het college is zich bewust van de noodzaak tot actualisatie.

Bastion Bekaf – Kat
LPG: De Lokale Partij Grave vindt het onacceptabel dat het College van B&W op deze manier (GEEN) uitvoering geeft aan genomen raadsbesluiten.
Wij verzoeken u dringend ons te antwoorden wat er tot nu toe gestart is om het realiseren van BEKAF te concretiseren. Indien dit niet het geval is, waarom niet? Verder vragen wij u dringend de bestemde gelden voor het stadspark terug te zetten en deze in de begroting 2010 op te nemen. Daarenboven dringen wij erop aan op korte termijn het raadsbesluit tot uitvoering te brengen.

Voortraject
In 2005 heeft de Raad besloten om Bekaf en de Kat als stadsparken in te richten. In de afgelopen jaren zijn er al enkele ontwerpen gemaakt welke door, ontbreken van een duidelijke onderbouwing/visie, niet tot uitvoering gebracht konden worden. Om de uitgangspunten helder te krijgen zijn er projectplannen opgesteld voor beide parken. Deze uitgangspunten zijn op 17 februari 2009 door het college vastgesteld. De projectplannen zijn niet aan de raad voorgelegd omdat het uitvoering betreft van eerder genomen raadsbesluiten.

In april 2009 is er opnieuw een bijgestelde planning opgesteld voor de verdere uitwerking van de parkplannen. Conform deze planning zou er een nieuw ontwerp opgesteld worden aan de hand van de in de parkplannen verwoorde uitgangspunten. De ontwerpwerkzaamheden, inclusief de bijbehorende informatieavonden zouden plaatsvinden in de periode van juli tot en met september 2009. In oktober en november zou het college van B&W het plan moeten vaststellen en was het de bedoeling dat de raad het uitvoeringsbudget zou voteren. Zodra het budget gevoteerd zou zijn kon het ontwerp verder worden uitgewerkt waardoor het plan in de periode van maart 2010 tot mei 2010 uitgevoerd kon worden.

Het oorspronkelijke budget (voorbereiding + uitvoering) kwam begin dit jaar onder druk te staan. Conform gemeentelijk beleid worden namelijk kredieten ouder dan 2 jaar afgeraamd. Om te voorkomen dat de werkzaamheden noodgedwongen stil kwamen liggen is het budget maar deels afgeraamd zodat er een voorbereidingskrediet van € 25.819,- (jaarrekening 2008, raadsbesluit 30 juni 2009) beschikbaar bleef. Omdat de financiële situatie van de gemeente Grave inmiddels behoorlijk gewijzigd was ontstond de behoefte over duidelijkheid van een uitvoeringskrediet. Het zou immers kapitaalsvernietiging zijn als er kosten gemaakt zouden worden voor een ontwerp als later zou blijken dat er geen uitvoeringskrediet beschikbaar zou komen.
Om deze duidelijkheid te creëren is in de kadernota 2010 voor de uitvoering een uitvoeringsbudget opgevoerd van € 225.000,-. Bij het vaststellen van de kadernota van 2010 werd dit budget niet gehonoreerd. Omdat er geen zekerheid is ontstaan over de beschikbaarheid van een uitvoeringsbudget hebben wij ambtelijk het niet wenselijk geacht om voorbereidingskosten te maken en een bewonersavond te organiseren zonder dat er zicht was op de uitvoering van de plannen. Dit blijkt bij de algemene beschouwingen van de begroting van 2010 een verkeerde aanname.

Hoe nu verder
Door de uitgesproken wens van een deel van de raad voor verdere uitwerking van de parkplannen, en het feit dat er een voorbereidingsbudget beschikbaar is, zal verder worden gegaan met de uitwerking van de parkplannen. De planning van april 2009 is bijgesteld en hieruit kunnen de volgende mijlpalen herleid worden:
Onderdeel periode
– Uitwerken nieuw ontwerp (incl. informatieavond) november 2009 – februari
2010
– Vaststellen ontwerp / voteren uitvoeringsbudget februari 2010 – april 2010
– Uitwerking ontwerp naar bestek / tekeningen mei 2010 – juni 2010
– Uitvoering Bekaf (kap bomen / inzaaien grasveld) augustus 2010 – september
2010
– Verder uitvoering Bekaf (paden/beplanting) maart 2011 – mei 2011
– Uitvoering de Kat maart 2011 – mei 2011

Bij de bovenstaande planning is rekening gehouden met het smartlappenfestival van 2010 (4 juli 2010). Van belang is dat in 2010 de kap van de bomen plaatsvindt en dat Bekaf geprofileerd wordt en opnieuw is ingezaaid. Op deze manier heeft het gras voldoende vitaliteit voor het smartlappenfestival van 2011.

Uit deze planning is te herleiden dat wij in april 2010 het uitvoeringsbudget willen laten voteren door de raad.

Middels dit antwoord willen wij kenbaar maken dat er momenteel nog geen dekking voor een uitvoeringsbudget is. Het is van belang dat het benodigde uitvoeringsbudget opgenomen wordt in de begroting van 2010. Zonder uitvoeringsbudget kan geen duidelijkheid gegeven worden bij informatiebijeenkomsten wanneer er werkzaamheden daadwerkelijk uitgevoerd kunnen gaan worden. Bij het voteren van het budget kan de raad immers het benodigde uitvoeringsbudget afwijzen, wat ten koste zal gaan van het draagvlak vanuit de omgeving. Voor het slagen van het project is het van belang om draagvlak te verkrijgen, en nog belangrijker, te behouden. De eerder genoemde € 225.000,- betreft een richtinggevende inschatting van het benodigde uitvoeringsbudget voor beide parkplannen tezamen.
Archeoloog:
Leurs: In Cuijk overweegt men iemand in dienst te nemen. Ook voor Grave interessant.
Graag Uw reactie.

De provinciaal archeoloog, Martin Meffert heeft eerder een soortgelijke suggestie gedaan. De omvang van het gebied Land van Cuijk is voldoende groot om fulltime een archeoloog in dienst te nemen. Momenteel is de gemeente Grave, gelijktijdig met Mill en St. Anthonis, een startnotitie aan het opstellen voor het archeologiebeleid. Een voorstel zal in het eerste kwartaal aan de raad worden voorgelegd.

Programma 6 Publieke dienstverlening en communicatie

Website:
CDA: Wanneer kan de burger zijn bouwaanvraag checken aan de criteria op de interactieve website van de gemeente Grave?

In de producten- en dienstencatalogus die via onze website ontsloten wordt, is het mogelijk algemene informatie aan te vragen over de voorwaarden waaraan een bouwvergunning moet voldoen. Wordt echter bedoeld aan welke precieze voorwaarden een bouwaanvraag moet voldoen dan zal invoering van de Wet Wabo soelaas bieden. Aan de invoering van deze wet is voor lagere overheden de verplichting gekoppeld om deel te nemen aan de Landelijke Voorziening Overheidsloket. Bij dit loket, dat rechtstreeks of via de gemeentelijke website bereikt (koppeling) kan worden, kunnen inwoners via vragenbomen en beslisstructuren eenvoudig zien waarvoor vergunning nodig is en bij welke overheid men die kan aanvragen. Uiteraard kan de aanvraag zelf ook vanuit het loket plaatsvinden. Op http://vrom.dpi.nl/ vindt u een voorbeeld van hoe dat er uit gaat zien. Wanneer de Wet Wabo van kracht wordt is nog niet bekend. Dit zal waarschijnlijk in de eerste helft van 2010 zijn.
Sommige gemeenten hebben in hun website een PIP opgenomen, een Persoonlijke Internet Pagina. Via een dergelijke pagina kan men bijvoorbeeld het verloop van de aanvraag van een bouwvergunning volgen. In welke fase de aanvraag zit is in een oogopslag te zien, net zoals bij sommige winkelketens de afhandeling van uw online bestelling via internet te volgen is. Het realiseren van een PIP, die overigens voor veel meer doeleinden kan worden gebruikt, is een van de website-projecten die nog moet worden opgepakt. De PIP zal zeker ontwikkeld worden alleen wanneer is nog niet bekend.
Tot slot wordt momenteel gewerkt aan het digitaal ontsluiten van alle bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen (structuurvisies, toetsingskaders, luchtfoto’s e.d.) die van belang zijn voor de inwoners van onze gemeente wanneer zij bijvoorbeeld willen bouwen of verbouwen. De bestemmingsplannen Koninginnedijk en Bedrijventerreinen zijn al te vinden op onze website. Door het niet doorgaan van de samenwerking van de vijf gemeenten in het Land van Cuijk is er in dit project vertraging opgetreden. Wij willen de andere bestemmings- en andere ruimtelijke plannen echter in 2010 online hebben.

Communicatie & beantwoording vragen
LPG: Kan het College van B&W concreet aangeven of deze dienstverlening is verbeterd?

Ingezet is op beantwoording van vragen en brieven binnen de gestelde termijnen. Dat dit niet altijd lukt geeft de kwetsbaarheid aan tav continuïteit van de processen en de voortdurende noodzaak tot prioritering. Verbetering is zichtbaar echter nog lastig meetbaar in harde cijfers. In enkele gevallen vraagt beantwoording ook een langere doorlooptijd ivm het aanleveren van een gedegen antwoord. In het verandertraject is dit aspect uitdrukkelijk benadrukt, en wordt men aangesproken op (telefonisch) contact met externen indien de beoogde deadlines niet gehaald lijken te worden.

Publieksbalie
LPG: Het streven is dat 80 % van de klantvragen op het niveau van de frontoffice worden afgehandeld. Kunt u ons vertellen wat het werkelijk behaalde percentage is?

De gemeenten zijn verplicht om in 2015 80% van alle klantvragen via de front-office (Klant Contact Centrum) af te handelen.
Hoewel we met onze publieksbalie al een heel eind op de goede weg zijn, dient er nog een verdere doorontwikkeling naar een KCC plaats te vinden.
We hebben op dit moment organisatiebreed nog onvoldoende meetgegevens beschikbaar om met zekerheid te kunnen stellen hoe hoog het percentage van afhandeling klantvragen op dit moment werkelijk is.
Op dit moment loop het project “waar staat je gemeente”. De resultaten daarvan worden in het voorjaar 2010 verwacht en zullen betrokken worden bij de doorontwikkeling van het KCC.

Vermindering administratieve lasten
LPG: Met het verminderen van regels en het verminderen van registratie zal er ook minder behoefte zijn aan FTE op dit gebied? Inkomsten structureel 2500 lager maar ook uitgaven volgens ons??

Weliswaar kan er enig efficiencyvoordeel worden bereikt, maar dit is gezien de schaal van Grave niet 1 op 1 uit te drukken in vermindering van formatie. Daar waar enerzijds dit voordeel kan worden behaald, betekenen de ontwikkelingen naar een Klant Contact Centrum (moet per 2015 volledig operationeel zijn) de nodige extra ambtelijke inzet. Het is op dit moment te vroeg om uitspraken te doen over de uiteindelijk benodigde formatie.

Basisregistratie adressen en gebouwen
LPG: Invoering is fors vertraagd door leverancier en beëindiging samenwerking Land van Cuijk. Zijn hierdoor meerkosten ontstaan of gaan deze ontstaan?

De invoering is met name vertraagd doordat de leverancier Grontmij is gestopt met de BAG-applicatie. Door de 5 gemeenten in het Land van Cuijk is een nieuwe applicatie geselecteerd. Het was de bedoeling dat deze nieuwe applicatie voor de 5 gemeenten in Boxmeer geïnstalleerd en gehost zou worden. Inmiddels is door de portefeuillehouders Land van Cuijk besloten over te gaan tot ontvlechting van de RDI (regionaal dienstencentrum ICT) samenwerking. De gemeenten Cuijk, Grave en Mill en St. Hubert hebben vervolgens besloten tot samenwerking met deze 3 gemeenten. De nieuwe BAG applicatie zal voor de 3 gemeenten in Cuijk geïnstalleerd en gehost worden.
De aanschaf van de nieuwe BAG applicatie heeft voor de Gemeente Grave € 6.230,00 aan extra investeringskosten met zich meegebracht. Daarnaast is het jaarlijks onderhoud van de nieuwe applicatie duurder en zijn er kosten gemaakt voor het selecteren van een nieuwe applicatie.

Door de 5 gemeenten is de leverancier aansprakelijk gesteld voor de gemaakte meerkosten. Hierover vinden onderhandelingen plaats tussen de leverancier en de heer v.d. Loo, gemeentesecretaris van de gemeente Boxmeer. Hij vertegenwoordigt de 5 gemeenten in het Land van Cuijk. De heer v.d. Loo wordt hierin bijgestaan door de kwartiermaker RDI Peter Ruijters. Of alle meerkosten op Grontmij verhaald kunnen worden is nu nog niet bekend.

Programma 7 Financiële kaderstelling en bedrijfsvoering

Zelfstandigheid
CDA: Bij “wat willen we bereiken” in het programma financiële kaderstelling, zegt u, “Grave blijft een zelfstandige gemeente in de Regio”.
Is dit in de huidige tijd wel realistisch? En wat betekent dit in de samenwerking met andere gemeenten in de regio? Werpt u daardoor niet al een drempel op naar evt. partners?

Het wordt steeds duidelijker dat een gemeente van de omvang Grave een steeds grotere uitdaging heeft in het zelfstandig blijven opereren. Zowel op financieel gebied als op het gebied van de processen binnen de organisatie. Samenwerken betekent een verbetering van de kwetsbaarheid en continuïteit van processen. Bij samenwerking heb je echter meerdere tot samenwerking bereidwillige partners nodig.
Vooralsnog zullen we zelfstandig onze overheidstaken moeten blijven uitvoeren. Afhankelijk van de politieke discussie en visie op het voortbestaan van Grave in zijn huidige vorm in toekomstperspectief, zullen wellicht andere scenario’s ter besluitvorming worden aangeboden.

Samenwerking Land van Cuijk
CDA: In het hoofdstuk financiële samenwerking Land van Cuijk spreekt u over de desintegratie kosten. Betekent dat dit nog betrekking heeft op de samenwerking met 5 gemeenten? Hoe zien de re-integratiekosten er nu uit bij de samenwerking van 3 gemeenten?

Uitgaande van samenwerken met 3 gemeenten waarbij disciplines vanuit 3 gemeenten geïntegreerd op een andere locatie zullen gaan werken, betekent per definitie dat er apparaatkosten achter zullen blijven in de gemeente. Stelregel in deze samenwerking is niet anders dan samenwerken met 5 gemeentes. De achterblijvende kosten (desintegratiekosten) worden gecompenseerd door plaatsing van een ander onderdeel van het samenwerkingsverband. P&O voor de 3 gemeenten zal in Grave gehuisvest worden

Financiële kaders
Leurs: Om de vergelijking van de hoogte van de O.Z.B., de woonlasten, bouwleges en grafrechten te kunnen maken graag cijfers van de gemeenten in het Land van Cuijk, Landerd, Oss en Wijchen.

Zie de onderstaande tabel. Er bestaan veel verschillende tarieven voor grafrecht en leges bouwvergunning. Om enige vergelijking mogelijk te maken is bij het grafrecht uitgegaan van het tarief voor de eerste uitgave van een graf voor twintig jaar. Bij de bouwleges is uitgegaan van een reguliere bouwvergunning met bouwkosten van
€ 100.000,00. In het kader van deze beantwoording was het niet te doen om alle tarieven te vermelden. De complete verordeningen zijn te vinden op de websites van de betreffende gemeenten.

Tarieven 2009:

Grave
Cuijk
Mill
Boxmeer
St.Anthonis
Landerd
Oss
Wijchen
OZB
eigenaar woning
0,0944%
0,0702%
0,0916%
0,080556%
0,09720%
0,0568%
0,082%
0,083362%
OZB eigenaar niet- woning
0,1552%
0,1447%
0,1670%
0,167248%
0,10480%
0,1380%
0,141%
0,135725%
OZB gebruiker niet-woning
0,1342%
0,1145%
0,1340%
0,133789%
0,08400%
0,1084%
0,113%
0,108741%
Afvalstoffenheffing
€ 156,12
€ 128,00
€ 166,44
€ 169,44
€ 185,64
€ 268,20
€ 271,68
€ 219,96
Rioolaansluitrecht
(eigenaren)
n.v.t.
€ 114,00
n.v.t.
€ 78,96
n.v.t.
n.v.t.
€ 123,24
Percentage wozwaarde
Rioolafvoerrecht per 200 m3 (gebruikers)
€ 190,56
€ 58,50
€ 212,64
€ 148,00
€ 274,00
€ 172,20
€ 24,00
Percentage wozwaarde
Hondenbelasting 1e hond
€ 50,64
€ 52,00
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
€ 46,56
€ 78,12
Bouwleges
€3.587,00
€2.255,00
€2.088,00
Tarief per m3
€ 2.138,35
€2.387,15
€2.587,50
€ 1.700,00
Grafrecht
€2.055,00
€1.294,00
n.v.t.
€ 1.637,00
€ 1.070,00
€ 918,20
€ 744,69
n.v.t.

Leurs: Kan het college aangeven hoeveel budget er vrij komt wanneer we de macronorm van 5.25 % aan houden?

De macronorm voor 2010 bedraagt niet 5,25% maar 4,3%. De macronorm is gedeeltelijk gebaseerd op een vierjarige groei- en inflatieprognose. Die prognose wordt tussentijds niet bijgesteld, waardoor de macronorm in het licht van het huidige economische klimaat hoog is. Het Rijk roept op om de lasten voor de burger in deze economisch zware tijden zo laag mogelijk te houden.
Als Grave de macronorm aanhoudt en de OZB in 2010 met 4,3% verhoogt levert dat een extra opbrengst op van circa € 66.500.

Hoeveel gaat de belasting voor de gemiddelde Gravenaar omhoog?

Wij gaan ervan uit dat u bedoelt: hoeveel gaat de OZB voor de gemiddelde Gravenaar omhoog als Grave de macronorm aanhoudt bij de verhoging van de OZB?

Een eigenaar van een woning ter waarde van € 220.000,– betaalde in 2009 € 207,68 aan OZB. In 2010 betaalt hij uitgaande van de voorgestelde verhoging van 0,5% € 208,72 OZB.
Wordt uitgegaan van de macronorm van 4,3% dan betaalt deze gemiddelde Gravenaar
€ 261,61 OZB voor zijn woning.
De 0,5% stijging heeft betrekking op de OZB-opbrengst en niet op het tarief. Een daling van de huizenprijzen zal gecompenseerd worden in het tarief en heeft daardoor geen budgettaire gevolgen. In het verleden werden de tarieven neerwaarts bijgesteld om de prijsstijgingen van het onroerend goed te compenseren, dit jaar zal voor het eerst het omgekeerde het geval zijn.
Dit betekent dat in individuele gevallen de aanslag meer of minder zal stijgen dan 0,5%. De burger wiens woning minder in waarde is gedaald dan gemiddeld, of wiens woning zelfs nog in waarde is gestegen, zal een aanslag in de bus krijgen die meer dan 0,5% hoger is dan in 2009. Omgekeerd, als de woning meer dan gemiddeld in waarde is gedaald, zal de aanslag minder dan 0,5% hoger of zelfs lager zijn dan in 2009.

CDA: Kan de reserve vervanging stadhuis (incidenteel € 900.000, structureel € 40.000) niet worden geschrapt? Of bestaat Grave over 40 jaar nog!

Bij het voteren van het krediet voor de investering nieuwbouw stadhuis is er overleg geweest met de Provincie Noord-Brabant. In overleg met de provincie is er toen een reserve gevormd voor de vervanging van het stadhuis met een jaarlijkse dotatie om na 40 jaar weer financiële middelen te hebben ter vervanging van het stadhuis.
Met de provincie heeft overleg plaatsgevonden over de noodzaak om deze reserve te handhaven. In de raadsvergadering van december a.s. komen wij hier op terug bij het raadsvoorstel over de opschoning van de reserves en de voorzieningen.

Leurs: Kan de wethouder drie scenario’s schetsen over de financiële toestand van Grave waarin de bezuinigingen door het rijk verwerkt zijn?
De VNG adviseert om een worstcase- middencase- en bestcase- scenario op te stellen als bijv. de 3 miljard bezuiniging doorgaat dan duiken we in de rode cijfers.

Tot en met de septembercirculaire 2009 is rekening gehouden met ontwikkelingen van het gemeentefonds tot en met 2011. Vanaf 2012 zijn tussen rijk en VNG geen verdere afspraken gemaakt omtrent de ontwikkeling van de gemeentefondsuitkeringen (accres).

Bij brief van 14 oktober 2009 van de VNG wordt wel aangekondigd dat gemeenten vanaf 2012 rekening moeten houden met een negatieve groei van het gemeentefonds. Tel daarbij op de door het rijk aangekondigde ombuigingsoperatie van € 35 miljard wat een negatief effect heeft van circa 3 miljard op het gemeentefonds.

Indicatief wordt er gesproken over een besparing van 20%. Wanneer wij dit zouden vertalen naar Grave dan staat ons nog een bezuiniging van circa € 2,2 miljoen via het gemeentefonds te wachten.

Het advies van de VNG is om de ontwikkelingen van het accres voor de jaren 2012 en 2013 verder af te wachten totdat de meicirculaire en de septembercirculaire 2010 bekend zijn. Dan zal ook pas duidelijk zijn hoe de gemeentefondsontwikkelingen zullen zijn.

Voorlopig hebben wij bij de opstelling van de begroting 2010 en de meerjarenraming 2011 – 2013 rekening gehouden met de eerste ombuigingen (verlaging algemene uitkering) die oplopen tot afgerond € 500.000,- in 2013.

Ook adviseert de VNG dat de diverse plaatselijke partijen die aan de verkiezingen deelnemen door de ambtelijke financiële top op de hoogte gebracht worden van deze cijfers i.v.m. het opstellen van realistische partijprogramma’s. Gaat u deze actie ondernemen?

Deze vraag dient door de plaatselijke partijen zelf beantwoord te worden. Als ons
verzoeken bereiken, zullen wij bekijken hoe wij hieraan tegemoet kunnen komen.

CDA: Vooraf weten wat de uitvoeringscapaciteit is leidt tot een realistische begroting.
Kunt u bij voorstellen van het college in de toekomst niet alleen de financiële dekking aangeven maar ook de beschikbare uitvoeringscapaciteit?

We zijn gestart met het opstellen van de capaciteitsplanning 2010. Naast de beschikbare capaciteit is het ook van belang dat de doorlooptijd in het raadsvoorstel wordt aangegeven. Wij zullen nagaan hoe wij hieraan uitvoering kunnen geven.

PvdA: Door het verlagen van de budgetten verschuif je de rekening naar toekomstige generaties. Hoe is dit te rijmen met goed rentmeesterschap?

Gelet op de achterstanden in de uitvoering van de beheerplannen gedurende de
afgelopen jaren zijn wij van mening dat
het verantwoord is om deze taakstellende bezuiniging met ingang van 2011 door te
voeren. Daar komt bij dat in 2010 de nieuwe beheerplannen voor een periode van 4 jaar
worden vastgesteld. Bij het opstellen van deze beheerplannen dient met deze bezuiniging
vooraf rekening te worden gehouden. Deze taakstellende bezuiniging zal over alle beheer-
plannen worden verdeeld, dus niet alleen over de beheerplannen die betrekking hebben
op de buitenruimte. Er zullen keuze gemaakt moeten worden om de begroting in meer-
jarenperspectief sluitend te krijgen.

PvdA: Het bezuinigingsvoorstel van € 100.000,– lijkt aardig, maar onvoldoende wordt inzichtelijk gemaakt wat de gevolgen zijn voor de dienstverlening aan de burger. Kan het college helder aangegeven wat het voor de burger inhoudt dat er minder geld beschikbaar is voor externen? Wat wordt hierdoor geschrapt?

De taakstelling van € 100.000,- op de inhuur van personeel is opgenomen vanaf de jaarschijf 2011. In de kadernota 2011 zal de invulling van voornoemde taakstelling worden uitgewerkt en aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd. Op dit moment is het nog niet bekend op welke wijze de taakstelling wordt ingevuld en daardoor ook niet bekend wat de eventuele gevolgen voor de burger zijn.

Visie en missie
Leurs: Ook moet er eindelijk een goede Visie en Missie 2020 komen. Weer onder leiding van de burgemeester die op het goede spoor zat maar te weinig medewerking van de raad kreeg.
Gaat de burgemeester die kar weer trekken?

Het ontwikkelen van een strategische visie is per definitie een taak die bij de raad berust. Het mag voor zich spreken dat de burgemeester een stimulerende rol op zich kan nemen in de komende raadsperiode om dit proces ‘vlot te trekken’.

Organisatie
Leurs: Onder leiding van de directeur wordt de organisatie klaargemaakt voor de toekomst. Later worden we hier ingelicht. Gaat alles naar wens en worden de doelen op tijd gehaald?

De koers staat nog steeds gericht op 1e kwartaal 2010. De organisatie is in beweging. Eind 2009 kan het organisatieplan gereed zijn, waarna tot implementatie zal worden overgegaan. Duidelijk mag zijn dat na implementatie er sprake zal zijn van een constant verbeterproces in het kader van het ‘plan-do-check-act’ principe. Constante bijsturing op basis van resultaten en bevindingen.

Velp, 4 november 2009

Geachte Raadsleden,

In deze brief willen wij uw aandacht vragen voor deze situatie. Wij vertrouwen erop dat u ook de overtuiging heeft, dat dit initiatief ondersteund moet worden en niet verloren mag gaan.
Namens de velpse inwoners spreken wij als dorpsraad onze zorgen, hoop en verzoek uit aan u als vertegenwoordigers van de gemeente Grave, waartoe dit initiatief mag behoren.
Wij verzoeken u om deze notitie kritisch en oprecht te bestuderen. Wij hebben er vertrouwen in dat u alsnog tot een spoedige Gaarne willen wij uw aandacht vragen voor het volgende;
In onze dorpsraadvergadering is door stichting Buiten”Gewoon” een toelichting gegeven op de actuele situatie van het dierenpark. Er is ons inzicht gegeven in de tot nu ondernomen acties en het projectplan, met als doel om het bestaande dierenpark op het terrein van Mariendael om te vormen naar een kinderboerderij, waardoor dit mooie initiatief zeker gesteld kan worden.
medewerking en structurele ondersteuning over gaat. Mocht u nog aanvullende vragen hebben of de locatie ter plaatse (nog eens) willen bekijken dan is het bestuur van Stichting Buiten”Gewoon” natuurlijk gaarne bereid. Ook mag u ons als Dorpsraad aanspreken. Wij zijn uiteraard bereid deze brief/notitie mondeling toe te lichten als u dit wenst.

Hierbij willen wij u alvast bedanken voor uw aandacht en medewerking,

Met vriendelijke groet,

Dorpsraad Velp i.o.
Tolschestraat 44
5363 TC Velp
dorpsraadvelp@live.nl

Project Kinderboerderij Velp

INLEIDING
In onderstaand schrijven brengen wij voor u in vogelvlucht de voortgang van bovenstaand project tot heden in beeld. We beschrijven enkele verwachtingen die uitgesproken of opgewekt zijn door wethouders en raadsleden van deze gemeente. Ook geven wij u een korte indruk van de andere betrokken partijen bij dit initiatief. Een detailomschrijving dat is opgenomen in het projectplan, is op te vragen bij Stichting Buiten”Gewoon” en is u al meermalen onder ogen gekomen.
HISTORIE
Wij hebben vernomen dat de stichting Buiten”Gewoon” nu ongeveer 4 jaar bezig is om de kinderboerderij i.o. op het (voormalige) Binckhofterrein levensvatbaar te houden. In de loop van de tijd hebben zich een aantal wijzigingen plaats gevonden: de inkrimping van de bewoners van Dichterbij van 300 naar 90 bewoners, de komst van de brede school (de Verrekijker), het klooster met de nieuwe bestemming van zorghotel en de concrete plannen voor de bouw van een 90-tal woningen. Daarnaast het besluit van Dichterbij om te stoppen met het dierenpark en het groengedeelte dat overgenomen is door brabants landschap.
HUIDIGE SITUATIE
De stichting werkt met een educatiegroep, met diverse leden van de IVN die naast de nabij gelegen brede school, ook scholen uit Grave, Gassel en Escharen ontvangt. De IVN ziet de omgeving van de kinderboerderij i.o. als een uniek stukje natuur en ziet dit als een uitgelezen kans om dit uiterst toegankelijk stukje natuur als uitgangspunt te nemen voor hun educatiedoeleinden en excursies. De locatie draagt bij aan een duurzame samenleving door mensen te betrekken bij natuur, milieu, landschap en leefomgeving. Voor de leerlingen van de scholen is dit een unieke locatie om informatie op te doen van natuur en dier. Het betreft hier niet alleen de theorie, maar ook het daadwerkelijke horen, zien, voelen en ervaren (knuffelweide).
Er werken 8 cliënten van Dichterbij in de kinderboerderij i.o., zij worden begeleid door ondersteuners van Dichterbij. Hiervoor betaalt Dichterbij een vergoeding. De stichting heeft een 8-tal mensen die in het weekend de dieren voeren en er zijn 12 vrijwilligers die hand- en spandiensten verrichten.
Daarnaast is het gewoon aangenaam voor kinderen en volwassenen om hier te vertoeven. Het is gebleken dat veel mensen gebruik maken van het park en door de toekomstige wijziging aan de infrastructuur is de verwachting dat dit alleen maar zal toenemen.

TOELICHTING PLAN
Wij hebben een zeer goed uitgewerkt initiatief gezien, waar stichting Buiten”Gewoon” een kinderboerderij in wil richten met een meervoudige doelstelling:
“In samenwerking met anderen een kinderboerderij inrichten om de leefbaarheid van Velp te vergroten, de integratie van mensen met een beperking te bevorderen en een belangrijke educatieve rol ten aanzien van de jeugd te vervullen. Daarbij wordt een kwaliteitsslag gemaakt en worden kansen benut om landschappelijke en natuurwaarden te verhogen en het gebied voor extensieve recreatie aantrekkelijker te maken”
Het bestuur van stichting Buiten”Gewoon” heeft tijdens bovenstaand proces ook voortdurend contact gehad met o.a. provincie en brabants landschap. De partners hebben in dit proces allen een toezegging gedaan in de vorm van een eenmalige bijdrage of jaarlijkse vergoeding aan de kinderboerderij i.o. om het ingediende projectplan te kunnen financieren.
De stichting Buiten”Gewoon” wil een multifunctioneel boerderijgebouw (zie projectplan) op de huidige plek van het dierenpark. Voor een deel van de exploitatie (vaste lasten) € 8000,- is het noodzakelijk dat de gemeente garant staat. Om het projectplan te kunnen starten is het noodzakelijk dat de exploitatiekosten gedekt zijn, dit is ook een voorwaarde van de stichting. Als niet aan deze voorwaarde wordt voldaan, wordt er door de provincie, brabants landschap en andere eenmalige en structurele giftverstrekkers geen geld vrijgemaakt.
Het initiatief is centraal gelegen tussen brede school, nieuwe woningen, een centraal groen activiteitenhart in een groene omgeving. Het is een duurzaam initiatief. Wij omschrijven dit initiatief als een aanwinst voor onze dorpskern.

VERWACHTING RICHTING STICHTING BUITEN”GEWOON”
Doordat de gemeente dit initiatief altijd enthousiast heeft beoordeeld, zijn de stichting en alle andere betrokken participanten ervan uitgegaan dat dit ook opgenomen zou worden in de jaarlijkse begroting van de gemeente Grave. Dit grote initiatief waaronder de bouw van een educatiecentrum, waarvoor de gemeente geen financiële bijdrage levert, kan starten als de gemeente een structurele bijdrage levert aan de exploitatiebegroting.
Daar actie in de vorm van subsidie van de gemeente uit bleef, was Dichterbij het afgelopen voorjaar voornemens om met het dierenpark te stoppen. Met dit bericht is het bestuur weer terug gegaan naar de gemeente, waarop deze gevraagd heeft om met een nieuw voorstel en projectplan te komen. Het bestuur heeft dit vervolgens uitgevoerd, waarop de gemeente heeft aangegeven dat het zou worden opgenomen in de begroting voor nieuw beleid.

GEMEENTE EN VERANTWOORDELIJKHEDEN WMO
Wij hebben het projectplan naar eer en geweten getoetst aan de verantwoordelijkheid van de gemeente door dit naast de 9 prestatievelden te leggen van de WMO.
Leefbaarheid en sociale samenhang (prestatieveld 1)
In de buurt ontstaat een plek waar je in de natuur en met dieren ontspanning kunt zoeken, elkaar ontmoeten en waar de sociale samenhang wordt bevorderd. Het vormt een aantrekkelijke educatieve plek.
De groepen die van deze plek gebruik gaan maken zijn leerlingen van de brede school, scholen uit Grave, Gassel en Escharen, hun ouders, natuurliefhebbers, leden van natuurverenigingen, mensen met een beperking, bewoners zorghotel en inwoners van Velp.
Daar de gemeente zelf prioriteiten kan stellen en het met name gaat om de inzet van de bewoners zelf, ligt het dan ook voor de hand dat de gemeente bij dit beleidsterrein aansluit bij initiatieven van de bewoners, of dergelijke initiatieven stimuleert, om ervoor te zorgen dat de voorzieningen in de wijk optimaal aansluiten bij de wensen en behoeften van de bewoners. Niet voor een specifiek doelgroep, maar voor iedereen bruikbaar en toegankelijk, zodat mensen met een beperking hier ook gebruik van kunnen maken. Het zorgt ervoor dat mensen meer mogelijkheden krijgen om direct of meer op afstand elkaar tegen te komen of door elkaar te ontmoeten.
Het is een voorziening waar mensen een activiteit kunnen ondernemen, zonder kosten. Doordat veel kinderen het dierenpark bezoeken, de vrijwilligers veelal gepensioneerden zijn en cliënten, begeleiders, ouders een diverse leeftijd hebben, ontstaat een mix van jong en oud. De wetgeving heeft tot doel om sociale wijkinitiatieven met duurzaam karakter te stimuleren en om de sociale samenhang in de wijk te stimuleren door het inschakelen van wijkbewoners voor hulp en ondersteuning aan mensen die dat nodig hebben. Ons inziens heeft dit dorpsinitiatief een duurzaam karakter, zowel voor de locatie/omgeving als voor de doelgroepen.
Het ondersteunen van Mantelzorgers en Vrijwilligers (prestatieveld 4)
De stichting Buiten”Gewoon” is een kleinschalig burgerinitiatief. De burgers hebben hun verantwoordelijkheid genomen en doen dit ook in de toekomst door klaar te staan met een groep vrijwilligers voor de verzorging en het onderhoud. De burgers hebben initiatieven genomen om een actieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en samenwerking van en in dit project. De initiatiefnemers en vrijwilligers hebben hierin geen eigen belang en houden ook rekening met het meedoen van kwetsbare groepen. De burgers hebben verantwoorde-lijkheid genomen en we gaan ervan uit dat de gemeente dit ook doet. De doelstelling van de WMO is tenslotte dat “meedoen” in de brede zin van het woord centaal staat. Aan de vereiste dat vrijwillige inzet op alle terreinen van de samenleving ondersteund wordt, is hierin vormgegeven.
Bevorderen Deelname (prestatieveld 5)
Dit initiatief is een voorbeeld van het bevorderen van deelname aan maatschappelijk verkeer, ook voor mensen met een (verstandelijke) beperking. Degene met de beperking heeft het gevoel dat hij ook een bijdrage levert aan de gemeenschap, net als iedere andere burger. Bij participatie in de samenleving gaat het om de mogelijkheden tot deelname aan alle aspecten van de samenleving. In het nieuwe gebouw is het door de toegankelijkheid voor iedereen mogelijk om samen te werken, te leren en te ontspannen.
Er wordt een basisvoorziening ontwikkeld dat het doel heeft om activiteiten te organiseren met een sociaal-recreatief, educatief of sportief karakter, zodat ook specifieke doelgroepen daaraan kunnen deelnemen.
Door de oprichting van de kinderboerderij en het verder bouwen en uitbouwen van de schuilruimte en het kenniscentrum, biedt de locatie de mogelijkheid aan cliënten met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking om ook gebruik te maken van deze voorziening omdat het ook is ingericht om cliënten te kunnen ondersteunen. De middelen worden, zover ons bekend, beschikbaar gesteld aan de zorgaanbieder, waar na realisatie van het projectplan kansen liggen voor structurele samenwerking.

VERZOEK
De gemeente behoeft naar ons idee maar een relatief klein gedeelte bij te dragen in de totale exploitatiekosten, terwijl we hier spreken over een omvangrijk project. De continuïteit van de noodzakelijke werkzaamheden op de kinderboerderij i.o. is gewaarborgd door de stichting, die gebruik kan maken van enthousiaste vrijwilligers. Deze hebben in de voorgaande periode blijk gegeven van een onuitputtelijk enthousiasme, motivatie en inzet.
Naar ons idee is het vijf voor 12 en is langer uitstellen niet meer mogelijk, daar de betrokken partners hierdoor afhaken en de unieke kinderboerderij i.o. voorgoed zal verdwijnen.
Naar ons idee voldoet de kinderboerderij i.o. aan de wens tot maatschappelijke participatie in de dorpen. Het is niet specifiek bedoeld voor mensen met een beperking, maar er is wel over na gedacht om deze groepen maximaal te kunnen laten deelnemen.
Als de gemeente nu niet concreet met financiële middelen komt (opname in de begroting), lijkt alle inzet, mondelinge toezeggingen en gewekte verwachtingen zinloos geweest.
Samenvattend: Het projectplan is helemaal klaar, maar door het ontbreken van een sluitende exploitatiebegroting is de haalbaarheid niet gegarandeerd, wat een voorwaarde is voor de aanbesteding van de bouw.

Wat is uw motief om een exploitatiebegroting, waarvan een bijdrage van de gemeente wordt verwacht van slechts een zeer beperkt 3e deel van de totale begroting, niet toe te zeggen ?
Als dorpsraad vertrouwen wij op uw medewerking en zien uw reactie gaarne tegemoet.

Mijn commentaar: In de beschouwingen van Keerpunt 2010 is dit een van de speerpunten waarover ik een amendement ga indienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *