Grave Lokaal

Verplaatsing scheepswerf/opknap Loswal.

In het coalitieprogramma 2006 – 2010 is opgenomen een onderzoek naar een mogelijke verplaatsing van de Scheepswerf Grave. Ook het opknappen en op een toeristisch-recreatieve manier gebruiken van de Loswal staat hoog op uw verlanglijstje. Inmiddels zijn er ontwikkelingen te melden op beide terreinen.

Dat de Scheepswerf Grave een in economisch opzicht waardevol bedrijf is, staat buiten kijf. Het is een winstgevende onderneming met een hoog vakmanschap waar producten worden gemaakt die tot de verbeelding spreken. Ook de werkgelegenheid – het bedrijf telt plm. 60 werknemers – is voor Grave van belang. Dat neemt niet weg dat de ligging en groei van de werf steeds meer als knellend wordt ervaren. Het gaat vaker zo met bedrijven; klein begonnen en in de loop der jaren uitgegroeid tot een bedrijf met een omvang die niet meer past in een woon-/stedelijke omgeving.

De activiteiten van de Scheepswerf Grave zorgen in toenemende mate voor overlast waarbij overigenopgemerkt wordt dat “overlast” eesubjectief begrip is. Het is duidelijdat de productieactiviteit van dscheepswerf door omwonenden anders wordt ervaren dan door hen die er werken. Hoe dan ook, op enig moment hebben wij de directie van de werf en de omwonenden om de tafel genodigd om met elkaar te spreken over de ontstane situatie. Dit vond plaats o.l.v. de burgemeester op 7 april jl.

Over en weer zijn misverstanden uit de weg geruimd en er zijn afspraken gemaakt over het met elkaar in contact treden bij overlast. Wij hebben ook enkele toezeggingen gedaan om de door omwonenden als overlast ervaren situatie enigszins te verlichten. Zo willen wij een gedeelte van de Maaskade exclusief aanwijzen als parkeerplaats voor aanwonenden en de Loswal, inherent aan het opknappen er van, autovrij maken.

Collegebezoek

Ook ons college sprak met de directie van de scheepswerf, dat was nog voor bovengenoemde ontmoeting tussen scheepswerf en omwonenden, nl. op 4 maart jl. De directie heeft daarbij aangegeven dat op sommige punten noodzakelijkerwijs de milieuvergunning af en toe wordt overtreden. Door de toezichthouder, i.c. de provincie zijn aan de scheepswerf dan ook enkele dwangsommen opgelegd. De directie heeft een conceptaanvraag voor een nieuwe milieuvergunning ingediend bij de provincie. Het gaat daarbij om een verlenging en wijziging van het aantal ligplaatsen.

De geluidsoverlast naar de woningen aan de Maaskade zal hiermee verminderen. De aanvoer van materiaal en gebruik van de Loswal als parkeerlocatie wijzigt hiermee echter niet. De directie verwacht – na vooroverleg met de provincie en Rijkswaterstaat – dat de gevraagde milieuvergunning wordt verkregen. Het voornemen tot verlenging/ wijziging is tijdens een speciale bijeenkomst toegelicht aan de omwonenden.

Verplaatsing

De directie en wij hebben samen geconcludeerd dat met de realisatie overeenkomstig de nieuwe milieuvergunning de mogelijkheden op de huidige locatie volledig zijn benut. Bovendien blijft er – mits niet wordt ingegrepen – overlast en beperking van het gebruik van de Loswal bestaan. De directie en wij zijn van mening dat naar verwachting, binnen 10 tot 15 jaar zich weer nieuwe problemen op de huidige locatie zullen voordoen. De houdbaarheid van de scheepswerf op deze locatie verloopt op termijn. Het feit dat “verplaatsing” ook in het coalitieprogramma is opgenomen, geeft aan dat u ook de knelpunten m.b.t. de scheepswerf erkent.

Alternatieven

Door ons zijn eerste gesprekken gevoerd over een andere locatie voor de scheepswerf. De directie van de scheepswerf staat open voor verplaatsing d.w.z. zij wil reactief ingaan op een door derden opgestelde (financiële) verplaatsingsrapportage. Ook vindt de directie dat de inning van de opgelegde dwangsommen moet worden opgeschort tot er duidelijkheid is over een eventuele
verplaatsing. Wat dit laatste betreft, wij hebben verzocht aan de provincie om – gelet op het goede overleg en de in principe bereidwillige medewerking van de scheepswerf – gevraagd om de inning van de dwangsommen op te schorten. Het is echter aan de toezichthouder of hij gehoor geeft aan ons verzoek. Eerste gesprekken met Rijkswaterstaat over een verplaatsing zijn positief verlopen. Zonder hier een voorschot op te willen nemen lijkt Rijkswaterstaat m.n. positief omdat
verplaatsing goed uitkomt in het kader van een verbetering van het waterbergend en -afvoerend vermogen van de rivier.

Loswal

Zoals opgemerkt, gaan wij de Loswal opknappen. Wij hebben aan bureau Van
Mourik Architecten (zie www.architectenvanmourik.nl) gevraagd een tweeledige visie/ontwerp
te ontwikkelen.

1. Een op het hele waterfront van Grave tussen de Oude en Nieuwe Haven.

2. Een tijdelijke oplossing/ontwerp voor de Loswal.

Hiermee geven wij gehoor aan uw wens om de Loswal op te knappen en een meer toeristisch-recreatieve functie te geven en bereiden wij ons voor op een eventuele succesvolle verplaatsing van de Scheepswerf Grave met opknappen van het totale waterfront. Wat het autovrij maken van de Loswal betreft; parkeer-mogelijkheden willen wij vinden in het gebied Wisseveld/
Koninginnedijk. Wij willen u over het dossier Scheepswerf/Loswal zo spoedig mogelijk verder informeren.

Bron: Raadsledennieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *