18 jan. 2017

Liveblog "Gat van Grave" 98. De Gelderlander. Schipper ramde recent ook een brug in Duitsland.



Schipper stuwongeval voer eerder stuurhut aan diggelen

GRAVE - De Slowaakse schipper van de benzeentanker die eind december de stuw bij Grave ramde, was twee maanden daarvoor met hetzelfde schip betrokken bij een aanvaring met een brug in Duitsland.

'Combinatie van technische en menselijke fouten'

Het Wasser- und Schiffahrtsamt in Duisburg, de Duitse versie van Rijkswaterstaat, houdt het erop dat het bijna altijd om een combinatie van technische en menselijke fouten gaat. Bij de Sterkrade Brücke hebben vaker dit soort aanvaringen plaatsgevonden, omdat het een relatief lage brug is. In Nederland, Duitsland en België varen schippers jaarlijks naar schatting in totaal zo'n 10 tot 20 stuurhutten kapot.
Verstelbare stuurhut

De Maria Valentine is voorzien van een in hoogte verstelbare stuurhut, die bij lage bruggen of hoge waterstand kan zakken. Dat hydraulische systeem functioneerde in oktober niet naar behoren, aldus Gefo.
Oorzaak

De oorzaak van het ernstige ongeval op 29 december met de Maria Valentine op de Maas in Grave is nog altijd niet bekend. In dichte mist sloeg de tanker niet rechtsaf naar de sluis, maar voer rechtdoor, dwars door de stalen stuw. Het schip donderde drie meter naar beneden, maar brak wonderwel niet. Volgens calamiteitendeskundige Paul Scheepers (Radboudumc) ontsnapten Grave en het nabijgelegen Nederasselt aan een ramp.
'Geen verband'

Gefo ziet geen verband tussen beide incidenten met de tanker. „In oktober ging het om een technisch probleem en zijn er geen menselijke fouten gemaakt", aldus woordvoerder Cor Radings. In binnenvaartkringen worden daar kanttekeningen bij geplaatst.

Geen opmerkingen: