14 jan. 2017

Liveblog "Gat van Grave" 80. Grave ontsnapt aan ramp bij stuwongeluk schrijft de Gelderlander op de voorpagina van de zaterdagkrant.


In een uitvoerige, grondige, onthullende  reconstructie die al op de voorpagina begint en vervolgens 4 pagina's vult schrijven de journalisten o.a. het volgende:

  • Calamiteitenexpert Paul Scheepers, toxicoloog van het Radboudumc, vindt dat autoriteiten de aanvaring van tanker met benzeen zwaar hebben onderschat.
  • "Het meest reële gevaar die avond, was het ontsnappen van een giftige gaswolk."
  • "De bemanning zou het niet hebben overleefd."
  • Het ongeluk gebeurde om 19.30 uur. Door de mist en door miscommunicatie wisten de hulpdiensten lang niet wat er precies op de Maas was gebeurd, blijkt uit de reconstructie van de Gelderlander.
  • Scheepers: "Er had veel eerder en veel groter opgeschaald moeten worden".
  • "in de eerste uren na de aanvaring was de situatie het meest kritiek, omdat nog niet duidelijk was of er gas ontsnapte (wat niet zo was, red.).
  • De eventuele explosie zou met een enorme schokgolf gepaard zijn gegaan, vergelijkbaar met de kracht van de vuurwerkramp in Enschede".
  • "Als de Maas de 2,5 miljoen liter benzeen in een keer de rivier in was gestroomd zou de Maas van Grave tot Rotterdam een dode rivier zijn geworden.": Ira Helsloot 
  • De tanker bleek gelukkig dubbelwandig te zijn. De benzeen lag opgeslagen in aparte, extra beveiligde compartimenten.
  • In de Weekendreconstructie:
  • De nacht dat de rivier leegliep.
  • Het is een onvoorstelbaar ongeluk. Binnenvaarttanker vaart dwars door de stalen stuw. Valt vervolgens drie meter naar beneden, maar breekt wonderwel niet. Hoe kon dit gebeuren? Hoe reageerden hulpdiensten en Rijkswaterstaat? 
  • Schipper negeerde alle procedures.
  • Verwarring alom, het kwartje valt laat.
  • De drie betrokken veiligheidsregio's, drie waterschappen en Rijkswaterstaat hebben deze week een gezamenlijk extern onderzoek aangekondigd.
  • Kernvraag: hoe opereerden hulpdiensten en autoriteiten in de eerste 48 uur na de botsing? Over zes weken moeten de eerste resultaten er liggen.
  • Reconstructie in een tijdlijn:.
  • 1. De RWS 27, de vaste inspectieboot van RWS, ziet op de radar dat de balkenlijn kapot is.
  • 2. De inspectieboot laat zich omhoog schutten in de sluis van Grave, om bij de ballenlijn te kunnen komen.
  • 3. RWS constateert dat de balkenlijn geknapt is.
  • 4. Door de sterke stroming vermoedt men dat er iets met de stuw is.
  • 5. De boot neemt poolshoogte bij de stuw en ziet dat er een groot gapend gat is, waar het water in hoog tempo doorstroomt. 
  • 6. Om 21.00 uur, 1,5 uur na de botsing, arriveert de eerste brandweerwagen van het korps Grave. Brandweermannen gaan via het weiland op zoek naar de Maria Valentine.
  • 7. De brandweer heeft vanaf de kant als eerste contact met het kapotte schip. Door de mist is er niets te zien. De opvarenden roepen dat er niemand gewond is.
  • 8. DE RWS 27 nadert de tanker en ziet de kapotte leidingen, kabels en stuurhut. De ernst van de situatie wordt voor het eerst duidelijk.
  • 9. RWS brengt verslag uit aan brandweer Grave over de staat van het schip, waarop besloten wordt groot alarm te slaan.



Geen opmerkingen: