9 jan. 2017

Liveblog "Gat van Grave" 57. Volkskrantbericht over vervanging Graafse sluis.


Schipper Rein Schut manoeuvreert de Martinique over de IJssel, zijn echtgenote Fiona vaart mee. 'Wij zijn de motor van de economie.'
Schipper Rein Schut manoeuvreert de Martinique over de IJssel, zijn echtgenote Fiona vaart mee. 'Wij zijn de motor van de economie.' © Marcel Wogram


'Mensen hebben geen idee hoe ingrijpend een ongeluk is zoals in Grave'

Mee met binnenvaartschipper Rein Schut over de IJssel

Eén schipper ramt één stuw in Grave en een van de belangrijkste vaarroutes ligt er wekenlang uit. Hoe kwetsbaar zijn de vaarwegen waar 'Nederland transportland' zo afhankelijk van is? Een nachtelijke tocht over de IJssel en drie vragen over de naweeën van Grave.

Bijna stapvoets glijdt de Martinique over de IJssel. Door het extreem lage water moet ook een ervaren schipper als Rein Schut steeds opletten.

'Mensen hebben geen idee hoe ingrijpend zo'n ongeluk is zoals dat in Grave', zegt Rein Schut (42) terwijl hij zijn schip over de smalle, bochtige vaargeul van de IJssel manoeuvreert. Om ons heen is de maanloze nacht gevallen, van de oevers zijn slechts contouren te zien. Zonder het radarscherm aan zijn voeten zou zelfs een ervaren schipper als Schut hier nauwelijks vooruitkomen.

Behoedzaam, bijna stapvoets, glijdt de Martinique, onderweg van Hengelo naar Rotterdam met een lading containers, over het donkere water. Grave is een puinhoop, zegt Schut. 'Maar het ergste van alles vind ik dat de scheepvaart weer in een negatief daglicht staat. Terwijl we juist uit het dal aan het klimmen waren.'

'Alsof de A2 dicht is voor auto's'

Een nacht over de extreem lage IJssel

Hoe is het om als binnenvaartschipper over de Nederlandse rivieren te varen?

Verslaggever Mac van Dinther vaart een nacht mee met de Martinique over de IJssel, waar het water extreem laag staat. Hij hield tijdens het varen een dagboek bij.

Fotograaf Marcel Wogram legde de nacht vast.
Wat het ongeluk in Grave in ieder geval aantoont is de kwetsbaarheid van het netwerk van vaarwegen in Nederland. Door één schlemielig ongeluk ligt een van de belangrijkste vaarroutes er wekenlang uit. Het is alsof de snelweg A2 dicht is voor auto's, zegt Schut. 'Moet je je eens voorstellen wat er dan gebeurt.'

Nederland transportland is in grote mate afhankelijk van vervoer over water. Ruim eenderde van het goederenvervoer gaat over rivieren en kanalen, van het bulkvervoer zelfs 80 procent. Als daar een spaak in het wiel wordt gestoken heeft dat grote gevolgen: voor elk schip dat niet kan varen moeten dertig tot vijftig vrachtwagens de weg op. Over de Maas passeren dagelijks 75 tot 100 schepen. Dus reken maar uit, zegt Schut. 'Wij zijn de motor van de economie.'

Elke motor heeft onderhoud nodig; dat geldt ook voor de vaarwegen. Het ongeluk in de Maas kon niemand voorzien, maar de aanleg van een nieuwe sluis bij Grave stond al lang op het verlanglijstje van de binnenvaart. Verbreding van de IJssel is een andere dure wens.
De aanleg van een nieuwe sluis bij Grave stond al lang op het verlanglijstje van de binnenvaart

Geen opmerkingen: