27 dec. 2016

De Maasdriehoek schrijft:

Frans Ekstijn aan de wandel door Grave met basisschoolleerlingen. (foto: Annelies Graafsma)
Frans Ekstijn aan de wandel door Grave met basisschoolleerlingen. (foto: Annelies Graafsma) 
TOERISME IN LAND VAN CUIJK

Oud-leraren brengen lessen uit verleden Grave dichtbij

   26 keer gelezen   Historie
 
   
GRAVE | Er zijn mensen die initiatieven ontwikkelen en ervoor gaan. Frans Ekstijn, oud-leraar en oud-directeur van drie Graafse basisscholen, is zo iemand. "Het mag niet over mij gaan", zegt hij vooraf. "We hebben een groep oud- leraren die samen een uniek aanbod hebben ontwikkeld voor leerlingen van scholen. Verhalen over Willem van Oranje, over Romeinen, over het water, de Tweede Wereldoorlog. Gewoon door te wandelen door Grave en te kijken waar en wat er te zien is."
Door Annelies Graafsma
"Met verhalen uit het verleden leren voor de toekomst. We zijn de cultuur-educatiegroep, verbonden aan het Graafs Museum en hebben 1200 kinderen ontvangen met een zestigtal activiteiten", vervolgt Ekstijn. "We zijn als een soort vertegenwoordigers langs de scholen gegaan en hebben verteld over ons aanbod. Ze vinden het wel een goed idee. We hebben daarna gemakkelijk toegang tot de school en spreken af dat ze ons kunnen inschakelen bij de onderwerpen die in de klas behandeld worden. Leren, niet alleen vanuit een boekje, maar zien waar Anna van Buren woonde, van waaruit zij trouwde met Willem van Oranje en weten waar hij een tijdje woonde."
Interesse
Na de basisscholen in Grave hebben ook scholen in het buitengebied belangstelling getoond. Vanuit Mill en Oeffelt zijn er kinderen naar Grave gekomen. Ook het middelbaar onderwijs weet de weg te vinden. "Het werkt als een olievlek", weet Ekstijn. De werkgroep educatie (Martin Koolen, Leon Kan, Lia Peters, Ans Vos, Lenie Kusters, Patrick van de Berg en Ferry van de Hark) maakt vooraf lesbrieven. "Allemaal mensen uit het onderwijs, omdat zij ervaring hebben met het omgaan met kinderen en pubers. Het initiatief kwam eerst vanuit het Graafs Museum, maar nu komen de vragen vanzelf op ons af. De kinderen vinden het prachtig, ze zien dingen en mogen dingen doen. We hebben ook een project Conservator voor één dag. Leerlingen maken dan een plan voor een museum. Op het eind reiken we een diploma uit. Er zijn ook routes met foto's. Het leven tijdens de Tweede Wereldoorlog laten we op die manier zien. Kinderen kennen de wereld van een oorlog vooral van de TV. Met de foto's gaan we langs de plekken waar Joodse mensen uit hun huis gehaald werden en we laten zien waar de vliegtuigen overheen vlogen."
Ekstijn ziet nu ouders terug in het museum. "De kinderen zijn enthousiast en willen hun ouders laten zien wat ze hebben gehoord. Dat is mooi meegenomen."
Waarom hij zo gemotiveerd is? "Het is prachtig om te doen. We kunnen tijd nemen om verhalen te vertellen; de kinderen vergeten deze ervaring niet meer. Denk aan de stolpersteentjes in de straten, even stil staan bij wat er kan gebeuren als je een bepaalde groep uitsluit. Zo'n steentje vlak voor een huis waar een Joodse familie heeft gewoond, het brengt de lessen van het verleden dichtbij."

Geen opmerkingen: